Cyklestier med indbygget rygvind

Cyklestier med indbygget rygvind

Foredrag af overlæge og hverdagscyklist John Gade i morgen aften på Risbjerggård

Hvordan får vi et trafikalt bedre Danmark ? Skal vi have flere motorveje, Kattegat-forbindelse, Femern Sund tunnel og Havnetunnel i København? Eller findes der alternativer?

Det er nogle af de spørgsmål John Gade, Hverdagscyklist, læge og bestyrelses suppleant i Hvidovre-Brøndby lokalafdeling af Cyklistforbundet, tager op ved et offentligt foredrag i morgen, onsdag den 13. juni kl. 19.30 på Risbjerggård. Mødet er arrangeret i samarbejde med Hvidovre Madfællesskab, og foredraget omhandler visioner for cykling, både med svævende cykelstier med rygvind, og en forbedret cykelmedtagning i tog, især S-tog.

To alternativer

- Det er selvfølgelig en generel ide for ikke bare Hovedstadsområdet, men hele Danmark, siger John Gade. - Men, en lokal vinkel kunne være, at det er en måde at nedbringe støj- og trafikbelastning langs de store indfaldsveje, og her er Hvidovre jo ret hårdt ramt. Desuden vil det gøre det endnu nemmere at komme til centrum, både på cykel, og med cykel/S-tog.

- Jeg fortæller om to alternativer, som både kan nedbringe trængslen både på motorveje og i byerne, som nedbringer CO2 udslippet markant, som bedrer befolkningens sundhed, som har en samfundsmæssig økonomisk gevinst indbygget i sig, inklusive en forbedring af betalingsbalancen og som får Danmark til at hænge bedre sammen.

Cyklisternes svævende hovedstier: Forestil dig en sti ophængt over de store veje i byerne, en art rør, men overdækket og med midtervæg, så man kan lave indbygget rygvind. En sti, hvor man kan cykle uafhængigt at biltrafikken og lyskurvene som en slags motorvej, tørt når det regner og desuden med rygvind. Selvfølgelig med et passende tæt antal op og nedkørsler. Hurtige cyklister vil kommer hurtigere frem end i bil, gennemsnitscyklister næsten lige så hurtigt som bil. Vidste du, at for hver km en bilist skifter til at cykle, udløses en samfundsmæssig gevinst på 7 kroner??

Cykler og tog: Cykelmedtagningen i Københavns S-toge er intet mindre end genial. Men, selv en genial løsning kan forbedres. Hvis cyklerne i stedet for at stå på gulvet kører ind i en lodret skinne, hvor de bliver trukket op automatisk, vil man kunne få plads til cirka tre gange så mange cykler på den samme plads. Skal selvfølgelig teknisk indrettes, så både lille Elvira på 7, den unge gravide kvinde og den gamle bedstefar på 83 let kan håndtere systemet. Med en ganske lille ændring af skinnenettet i Københavns S-togs og Metro net vil man kunne få afgange hvert andet eller tredje minut, fordi ikke alle toge behøver køre ind over Hovedbanen. På den måde kan cykelkapaciteten i S-togene cirka 10-dobles.

m-

menu
menu