Masser af nye elever på musikskolen

Masser af nye elever på musikskolen

- Vi genkender ikke ministeriets kritik om nedgang i elevtallet, fastslår Hvidovre Musikskoles leder! Nu også med sjældne instrumenter

En ”musikskoletænketank”, nedsat af ministeriet, har netop kritiseret musikskolerne for nedgang i elevtallet og for ikke at komme i berøring med nok børn i den rette alder.

Det billede genkender man ikke i Hvidovre.

- Vi har faktisk haft stigende elevtal de senere år, siger musikskoleleder Per Egholm. - Vi har stadigt stigende søgning til både Musikskolen og Billedskolen - også i denne sæson.

- Særlig glædeligt er det at vi har fået elever på de helt sjældne instrumenter. Der har ikke været en eneste fagot elev på Hvidovre Musikskole i hele dens 43-årige historie, men i år har vi for første gang nogensinde hele TRE fagot elever - og det er da fantastisk. Vi har også fået 11 nye fløjte elever og nye elever på både valdhorn og basun.

Samvirke med folkeskolen

Også Musikskolens samarbejde med folkeskolerne er i rivende udvikling.

Musikskolen har for tredje år i træk et orkesterklasseprojekt på Holmegårdsskolen, hvor alle børn i fjerde klasse får mulighed for at lære at spille et blæseinstrument og prøve at spille i orkester. Projektet har været en stor succes, men da ikke alle påskønnede larmen fra skolens store aula, er undervisningen i år lagt på musikskolen, hvor trut fra mange trompeter ikke forstyrrer nogen.

Musikskolen har også i flere år haft et særligt hold for Præstemoseskolens specialklasse. Denne undervisning har virkelig gavnet mange af disse børn.

I indeværende sæson kommer alle kommunens tredje klasser hen på musikskolen til ”En dag på Musikskolen”. Musikskolens lærere har lavet et forløb, hvor børnene lærer at synge og spille på en enkelt skoledag og bagefter opfører et show for hinanden i tre grupper.

- Alle på musikskolen ser meget frem til at byde omkring 800 skolebørn velkommen på musikskolen. Så rygterne om musikskolernes snarlige død er stærkt overdrevne, mener Per Egholm.m-

menu
menu