Over 1.800 borgere gik under jorden

Over 1.800 borgere gik under jorden

Tunnelvandring i Hvidovre blev et tilløbsstykke

Der var stor tilslutning fra borgerne i Hvidovre og omegn, da Banedanmark inviterede på tunnelvandring i Hvidovretunnellen sidste torsdag. I alt 1.811 deltagere var en tur i jernbanetunnellen, hvor den nye bane mellem København og Ringsted forventes indviet i december 2018.

Tunnelvandringen markerede afslutningen på Banedanmarks byggeri af den 560 meter lange Hvidovretunnel, der er den næstlængste tunnel på den nye banestrækning. Arrangementet startede med taler fra Hvidovre Kommunes borgmester Helle Adelborg, projektdirektør hos Banedanmark Jette Aagaard samt projektdirektør hos Per Aarsleff A/S Jesper Boilesen.

Den korte vandring tog sit afsæt fra pladsen foran Kvickly på Hvidovrevej, hvor der via en nødudgang for første, - og sikkert også sidste gang, var adgang for offentligheden til Hvidovretunnellen.

Vidste du at…

Til at bygge Kulbanetunnellen, Hvidovretunnellen og de åbne banetrug i Hvidovre og Valby har Banedanmark brugt:

31.000 m2 spuns

3.400 jordankre

22.000 m2 sekantpælevægge (ca. 2000 sekantpæle)

90 reinfiltrationsboringer (til midlertidig sænkning af grundvandet)

90 pumpeboringer

450.000 tons jord er der flyttet

36.000 m3 beton til støbning af tunnelvægge, kantbjælke og bund

1.000 tunneldækelementer

5.000 tons armering

Tunnelvandring under Allingvej / Vigerslev Alle torsdag den 8. juni 2017

Tunnelvandring under Allingvej / Vigerslev Alle torsdag den 8. juni 2017

Tunnelvandring under Allingvej / Vigerslev Alle torsdag den 8. juni 2017

Tunnelvandring under Allingvej / Vigerslev Alle torsdag den 8. juni 2017

Hvidovretunnellen er den næstlængste tunnel på den nye banestrækning.

Hvidovretunnellen er den næstlængste tunnel på den nye banestrækning.

menu
menu