75-100 parkeringspladser forsvundet ved stationen

 75-100 parkeringspladser forsvundet ved stationen

Ikke en eneste p-plads ved Hvidovre S-Station, - rammer især de mange lokale pendlere.

Det meget omtalte salg af grundene ved Hvidovre S-Station - på hjørnet af Kløverprisvej og Hvidovrevej - til en privat bygherre, hvor man nu så småt er i gang med at opføre en helt ny bydel, har fået en helt ny kritisabel vinkel.

Der er nemlig ikke - hverken fra Hvidovre Kommune eller de nye jordbesiddere - indregnet en erstatning for de mange parkeringspladser til S-stationen, der lå på grunden langs S-banen. Det betyder i realiteten nul offentlige p-pladser ved en stor station, hverken til korttidsparkering eller til de mange lokale pendlere der skal på arbejde andre steder i hovedstadsområdet.

Rammer lokale pendlere

- De involverede forvaltninger samt Hvidovre kommunalbestyrelse har inddraget omkring 75 - 100 pendlerparkeringspladser, der historisk har ligget på området, uden at sørge for et erstatningsområde, siger en af pendlerne, journalist Jan Kjærgaard, bosat på Kirkebroen.

- Det er yderligere bekræftet over for mig, at der i det færdige byggeprojekt ikke er afsat område til en eneste pendlerparkeringsplads. Den hidtidige pendlerparkeringsplads har været ganske meget benyttet, fordi den har ligget perfekt ved Hvidovre Station, hvor det så har været tilladt for pendlere at parkere lovligt i op til 36 timer. Placeringen ved Hvidovre Station har samtidig betydet, at man har kunnet tage ind på sit arbejde, eller andet i Københavns-området, med S-toget med et 2-zonekort.

En fadæse

- Her har de involverede forvaltninger og den samlede kommunalbestyrelse i den grad sovet i timen. Efter min mening må forvaltningen og kommunalbestyrelse nu hurtigt i gang med at råde bod på fadæsen og oprette afmærkede erstatninger for de forsvundne pendler-parkeringspladser et eller andet sted i nærheden af Hvidovre Station, slutter Jan Kjærgaard.

Formand for Klima- Miljø-, og Teknikudvalget, Kristina Young, hvorunder parkeringspladser sorterer, anerkender, at p-pladserne mangler, men at det kan diskuteres, om kommunen skal finde ny plads til parkerede biler.

- Hvis Jan Kjærgaard mener, at kommunalbestyrelsen har sovet i timen, så kunne man tilføje - og det skal understreges, at det følgende siges med et stort glimt i øjet - at Jan Kjærgaard også selv må have taget sig en lille blunder, siden han først nu, efter p-pladserne har været nedlagt i mere end et års tid, reagerer på manglen.

- Hvidovrelisten (jeg selv og Arne Bech) stemte faktisk imod vedtagelsen af tillægget til kommuneplanen, der gjorde byggeprojektet på hjørnet af Kløverprisvej og Hvidovrevej muligt og dermed fik nedlagt p-pladserne. Først og fremmest stemte vi imod, fordi beboerne i området ikke ønskede udbygningen, men også fordi vi ikke mener, at Hvidovre skal udbygges efter det stationsnære princip, som er baggrunden for graden af dette byggeprojekt og fremadrettet formentlig alt for få p-pladser, når boligerne er klar til indflytning. Der var imidlertid et stort flertal uden om Hvidovrelisten og to andre kb-medlemmer, der stemte for ændringen af kommuneplanen, siger Kristina Young og tilføjer: - Men når det er sagt, så undersøger jeg, som formand for Klima-, Miljø- og Teknikudvalget, naturligvis, om det er et problem, at togpassagerer mangler p-pladser til deres biler, og hvad vi eventuelt kan gøre ved det. Jeg vil dog på forhånd sige, at det kan diskuteres, om det er en kommunal opgave at tilvejebringe p-pladser for udenbys pendlere. Hvidovreborgere kan heldigvis tage cyklen eller bussen til Hvidovre Station og slipper derved for at skulle lede efter p-plads, slutter udvalgsformanden.

Foto: Den manglende parkeringsplads - nu byggetomt.

mads