Beboere frustrerede over kort varsel

Beboere frustrerede over kort varsel

Kælderen i Hvidovreparken blok 5 lukket på grund af asbestfund

NYHEDER: Beboerne i blok 5 i Hvidovreparken blev noget overraskede, da deres kælder pludselig blev lukket på grund af fund af asbest.

Flere beboere udtrykker over for Hvidovre Avis utilfredshed med det korte varsel – lukningen fandt sted tidligt om morgenen den 9. juli.

Pludselig lukning

I et brev modtaget den 8. juli 2025 i postkassen blev beboerne i Hvidovreparkens blok 5, der ligger i Hvidovregade, informeret om, at der var fundet beskadiget asbestholdig isolering på rørbøjninger i kældergangen under blok 5. På grund af sundhedsrisikoen  besluttede KAB at afspærre kælderen omgående. Allerede næste morgen, den 9. juli, blev kælderen lukket, og et autoriseret firma begyndte arbejdet med at håndtere asbesten.

Beboernes frustration

Flere beboere føler sig frustrerede over det korte varsel.

– Vi forstår godt, at det er nødvendigt at lukke kælderen af hensyn til vores sundhed, men det kunne have været rart med lidt længere varsel, siger Lis Gunnlaugsson, der er en af beboerne.

– Vi har jo også ting i kælderen, som vi gerne ville have haft tid til at flytte.

Beboerne har svært ved at forstå hvorfor man ikke har brugt SMS-varsel ved denne lukning, ligesom man gør ved lukning af f.eks. vand eller el-afbrydelse..

Hvidovre Avis har derfor spurgt afdelingsbestyrelsen i Hvidovreparken KAB om denne fremgangsmåde for information til beboerne, samt om selve håndteringen af asbestfundet.

Hvorfor blev beboerne først informeret den 8. juli om asbestsaneringen, at kælderen skulle lukkes og arbejdet skulle påbegyndes allerede tidlig morgen den 9. juli?

– Beboerne blev informeret så hurtigt, det var muligt. Jf. asbestbekendtgørelsen, skal arbejdsstedet omgående afskærmes fra omgivelserne ved hjælp af et telt, forsegling eller lignende for at undgå spredning (§ 22), lyder det fra afdelingsbestyrelsen.

Hvorfor blev det omdelt pr. brev i postkasse, og ikke sendt en SMS-advarsel til beboerne, som det ellers gøres ved el-nedbrud eller vandafbrydelser?

– Informationen blev omdelt fysisk af flere årsager. Dels for at undgå at skabe unødig bekymring hos beboere som er bortrejst og dels for at imødekomme de af vores beboere, som ikke er digitale stærke og bruger Beboer-app’en. Informationen kunne godt have været fulgt op med en sms på Beboerapp, hvilket vi vil gøre fremadrettet.

Hvornår blev problemet med den asbestholdige isolering først opdaget, og hvorfor blev beboerne ikke informeret tidligere?

– Vi har reageret så hurtigt som overhovedet muligt. Vi fik svar på de foreløbige miljøundersøgelser den 2. juli og foretog yderligere prøvetagninger med hastesvar fredag den 4. juli. Herefter tog vi øjeblikkeligt fat i et autoriseret entreprenørfirma, som på trods af ferie kunne træde til akut, hvorefter beboerne blev informeret, siger afdelingsbestyrelsen.

De øvrige blokke og beboernes ejendele

Fundet af asbest har naturligt skabt bekymring for, om der også er problemer andre steder i bebyggelsen.

Vil rørene i de andre blokke også blive gennemgået for asbestholdig isolering?

– Alle kældergange er foreløbig undersøgt af miljørådgiver, og det er kun i blok 5, der er konstateret ødelagt asbestholdig isolering. I løbet af august bliver der taget ekstra prøver i alle kældergange for en sikkerhedsskyld.

 Er der samme problemer med rørbøjninger i blok 4, og vil der også blive foretaget undersøgelser og eventuelle saneringer der?

– Nej, resultater af gennemgangen viser ikke problemer med isoleringen ved rørbøjninger, hverken i blok 4 eller de øvrige blokke i afdelingen.

 Hvordan vil KAB sikre, at beboernes ejendele i kælderrummet ikke bliver forurenet under saneringsprocessen?

– Alle kælderrum er forseglet, og der vil i løbet af august blive taget prøver fra alle kælderrum for at afdække, om der er asbeststøv i de enkelte kælderrum. Alle rum med positive prøver vil blive asbestsaneret.

 Hvilke foranstaltninger er der taget for at minimere generne for beboerne under saneringsperioden?

– Der etableres en midlertidig adgangsvej til vaskeriet ved opgang 14a, så beboerne fortsat har adgang til vaskeri. Har man f.eks. brug for adgang til et cykelrum, kan man henvende sig på ejendomskontoret, som vil hjælpe beboerne.

Hvornår forventes det, at den grundigere miljøundersøgelse vil være afsluttet, og hvornår kan beboerne forvente at få adgang til kælderen igen?

– Prøvetagningen forventes færdig i løbet af august. Vi ved, det er til besvær for beboerne, men deres sundhed er vores første prioritet, og de vil få adgang til kælderen, så snart undersøgelserne viser, det er sikkert at færdes i dem. Hvis det viser sig at flere rum skal asbestsaneres, vil der gå længere tid før beboerne igen kan få adgang. Planlægningen vil blive tilrettelagt, så der tages mest mulig hensyn til beboerne.

 Hvordan kan beboerne få opdateringer om fremdriften i saneringsprocessen og eventuelle ændringer i tidsplanen?

– Beboerne opdateres som udviklingen skrider frem. Både med skriftlig information i postkasserne samt på sms i Beboer-app’en, slutter afdelingsbestyrelsen.

 

red
menu
menu