Besvær med at løse parkerings-problemet

Besvær med at løse parkerings-problemet

OLE STRØM med en kommentar til SF’s læserbrev 18 december:

LÆSERDEBAT: Det er med stor fornøjelse og delvis undren, at jeg læser Maria Avnskjold og Bent Roldgaards læserbrev i Hvidovre Avis den 18. december.

For det første er jeg glad for, at der i det mindste er to partier i Hvidovres Kommunalbestyrelse, som tager parkeringsproblematikken alvorligt. Dette begrundes i, at jeg i december 2023 inviterede hele kommunalbestyrelse på en vandretur omkring Kvickly i forbindelse med en ansøgning om dispensation for antallet af parkeringspladser i forbindelse med det kommende byggeri. Kun SF og Hvidovrelisten vendte tilbage på min henvendelse og fik en guided tur.

Til info var der ingen tilbagemelding fra hverken de Konservatives fire eller Socialdemokraties otte medlemmer. Så de må jo ikke synes, at parkeringsforholdene er vigtige for Hvidovres nuværende beboere. I den sidste ende havde det dog ingen betydning, for byggeriet fik sin dispensation. Det var åbenbart synd for bygherren, at det kostede penge at etablere de nødvendige parkeringspladser. Så betyder det jo intet, at vi i lokalområdet kan forvente et parkeringshelvede.

Til information har jeg tidligere beskrevet i Hvidovre avis, at der i gennemsnit i kommunen er 1 bil pr voksen mellem 20 og 80 år. Derfor er normen med at oprette mindre end 0,7 parkeringsplads pr bolig i forvejen dømt til at give problemer. Ikke mindst, når der bygges boliger til familier.

I Maria og Bents læserbrev beskrives det, at parcelhusejerne kunne indrette flere parkeringspladser på egen grund. Der er flere grunde til, at jeg finder dette problematisk. Principielt bør en parcelhusejer ikke påføres ekstra udgifter for at bygherrerne kan spare omkostninger til etablering af de nødvendige parkeringspladser.

Hvis vi så ignorer denne detalje, så vil en udvidelse af parkeringsarealet for de fleste parcelhuse i Præstemoseområdet betyde, at indkørslen skal gøres dobbelt så bred, hvorved der skal sløjfes en parkeringsplads ved kantstenen. Bilen skulle jo gerne kunne komme ud. Dertil vil der på modsatte side også skulle sløjfes en parkeringsplads, da man ikke må parkere til fare eller ulempe. Dette vil ofte være tilfældet idet Præstemosens villaveje er forholdsvis smalle. Det er min faste overbevisning, at lignende forhold også er gældende på andre veje i kommunen.

Til gengæld er jeg meget glad for at der i læserbrevet også nævnes, at boligselskaberne skal sikre tilstrækkelige parkeringspladser. Vi kan jo konstatere, at et større boligselskab her i Præstemosen har valgt at skilte at deres pladser kun er for beboernes private biler, og ikke egne biler på gule plader med videre. Dem skal vi andre åbenbart have stående.

Jeg er godt klar over, at løsningen måske kunne være en parkeringslicens, men jeg vil helst undgå dette. Ud over området ved Rødovre Station er jeg ikke klar over områder, hvor en parkeringslicens ville fjerne eksterne biler fra kommunen. Så alt i alt en masse besvær uden at vi får løst parkeringsproblemet.

Med venlig hilsen

Ole Strøm Pedersen

M Bechs alle

menu
menu