De 11 kommuner og Regionen må igen til lommerne: Millardstigninger på Hovedstadens Letbane

De 11 kommuner og Regionen må igen til lommerne:  Millardstigninger på Hovedstadens Letbane

Hvidovre Kommune får en ekstra udgift på 2,4 millioner kr., der kan fordobles mange gange over de næste 10 år

Det bliver værre og værre med regnskabstallene og udgifterne til anlægget af Hovedstadens Letbane (fra Lyngby til Ishøj) – et projekt Hvidovre Kommune desværre er involveret i med en andel på 0,94 procent.

Heldigvis er vi i Hvidovre – sammen med Høje-Tåstrup – den mindste andelshaver, idet man nok mest gik med af solidaritet og fordi man i begge kommuner havde et håb om at Letbanen kunne forlænges til dem.

Enorm stigning

Da Hovedstadsregionen, sammen med de 11 kommuner, igangsatte projektet i 2019, forventede man at det skulle koste 7,4 milliarder kroner. I denne periode var også Staten en medfinansierende part, men man trak sig ud af ejerskabet, da anlægsloven blev endelig vedtaget. Heller ikke Gentofte Kommune ønskede at være med.

I dag lyder prisen på 9,3 milliarder kroner. Det er 1,1 milliard dyrere end den almindelige inflation kan retfærdiggøre.

De seneste massive budgetoverskridelser betyder at regionen og kommunerne må endnu mere til lommerne end beregnet, samt at tilbagebetalingen til dem nok må forlænges med mere end de 10 år der var beregnet?

Af de 11 kommuner der nu skal punge endnu mere ud, er det først og fremmest Lyngby Tårbæk og Gladsaxe der med en ejerandel på mere end 12 % får en ny årlig betaling på over 32 millioner kr. i disse betrængte kommunale tider.

Hvidovre Kommune, der altså nøjes med en ejerandel på 0.92%, skal af med en ny årlig betaling i 2023-kroner på 2,4 millioner kr.; – men over de kommende år kan Hvidovres udgift altså løbe op i mere end 10 millioner kr., – som Letbaneselskabet altså skal tilbagebetale over en årrække (hvis man altså kan?).

mads-

Foto: LUTTER SMIL OG GLÆDE – hos regions- og kommunalpolitikerne da Hovedstadens Letbane præsenterede projektet tilbage i 2019.