De gode idéer finder vej til legepladsen

De gode idéer finder vej til legepladsen

Træningsforløb, trykmassage, fodbade og sansekasserer blevet en del af hverdagen i Børnehuset Krogstenshave i kølvandet på efteruddannelse af pædagoger

Nogle børn går på tæer, nogle børn kan ikke lide at blive krammet. Nogle børn vil ikke holde i hånd, når stuen skal på tur, og andre har svært ved at sidde stille.

Det har pædagogerne Radia og Steffen fra Børnehuset Krogstenshave fået et større fokus på, efter at de sidste år var af sted på efteruddannelse i børns motorik. De to pædagoger kan nu kalde sig motorikvejledere, og den nye faglige viden har haft betydning for børn og kolleger i institutionen. - Vi har fået en viden, vi har kunnet bruge til at komme tidligt i gang og have mere fokus på børn med motoriske udfordringer, fortæller deres daglige leder Camilla Boysen.

Bare tæer i ris og pastaskruer

Radia og Steffen fortæller med begejstring om de nye redskaber, de har med fra efteruddannelsen og som er taget i brug i hverdagen i Børnehuset Krogstenshave. Det er fx træningsforløb, trykmassage, fodbade og sansekasser med fx ris, pasta, bønner. Redskaber, der fx har givet et konkret resultat hos det barn, der gik på tæer – men som nu med hjælp og træning er kommet ned på flad fod. - Vi har også oplevet, at børn, der har svært ved at sidde stille – kan få ro på ved at sidde og røre ved noget. Det kan fx være en skål med perler, fortæller Steffen. Pædagogernes nye viden om motorik har også smittet af på indretningen i børnehuset. Fx er der blevet hængt nogle hængekøjer op, hvor man kan lukke sig inde og ligge lidt i fred og ro. Det har nogle børn glæde af i løbet af en børnehavedag med andre børn omkring sig.

Manglede udfordringer på legepladsen

Steffen fik også øje på, at der på legepladsen ikke var legeredskaber, der udfordrede den del af børnegruppen som var over 4 år. Den opmærksomhed blev omsat til en konkret idé om et klatrestativ, hvor de lidt større børn bl.a. kan hænge i armene. - Vi er helt klart blevet bedre til at møde de børn, der er udfordret på sanserne, er de to pædagoger enige om. Det har haft betydning, at de har været af sted sammen, og har et fælles sprog og viden, som de kan dele med deres kolleger. Udover at komme børnene til gode, så er efteruddannelsen også med til at gøre Børnehuset Krogstenshave og kommunens andre institutioner til et attraktivt sted at arbejde: - Vi vil gerne have, at vores medarbejdere tager efteruddannelse – både for at få ny viden ind i huset, men også fordi det betyder, at vores pædagoger udvikler sig med deres arbejde og forhåbentlig vil blive i vores institution, siger Camilla Boysen.

Om projektet

Hvidovre Kommune har som en satsning prioriteret, at det pædagogiske personale bliver kvalificeret til at støtte børn med motoriske udfordringer. 50 af kommunens pædagoger har fået en motorikvejlederuddannelse, og yderligere 25 skal af sted på uddannelsen til efteråret. Et tilsvarende antal pædagogmedhjælpere har taget motorikassistent-uddannelse.

 

Foto: Steffen, Camilla og Radia foran det klatrestativ på legepladsen, som var en idé, der opstod hos Steffen, der blev opmærksom på, at der ikke var nogle udfordrende legeredskaber til de ældste børn. Det er der så kommet nu.