Det bliver lettere at køre til hospitalet

 Det bliver lettere at køre til hospitalet

Der skal være bedre forhold for både biler, busser og cykler, når det nye Center A tages i brug. Derfor vil der over sommeren være skiftende vejarbejde på Kettegård Alle.

Når det nye Center A tages i brug, får Hvidovre Hospital også en ny hovedindgang, og her skal der være styr på trafikken. Derfor bliver der over sommeren bygget nye cykelstier og busholdepladser samt optegnet nye vejbaner omkring krydset på Kettegård Alle ud for byggepladsen. Alt dette for at gøre det lettere og mere sikkert at køre til og fra Hvidovre Hospital.

Trafikgener over sommeren

Det betyder, at der vil være vejarbejde og gener for trafikken fra mandag d. 26. juni og frem til midt august. Der vil i hele perioden være trafik i begge retninger.

- Under hele perioden vil vi sørge for, at både biler, busser, cykler og gående kan passere i begge retninger, men det bliver på begrænset plads, så vi opfordrer alle trafikanter til at være ekstra opmærksomme og følge den skiltning, som bliver sat op, fortæller projektleder i Center for Ejendomme Abelone Dyrup.

Første etape er at ombygge det gamle fortov foran den nye hovedindgang. Her skal laves cykelsti, buslomme og busstoppested samt en ny vejbane til biler.

Næste etaper er at lave det samme, men på den anden side af Kettegård Alle (sydsiden) ud for børneinstitutionen.

Når arbejdet er færdigt, vil det stykke af Kettegård Alle, som er langs byggepladsen, være blevet cirka dobbelt så bredt, med to nye busstoppesteder samt både buslomme, cykelsti og bilvejbane i begge retninger.

Cykler får fortrinsret

Når Center A tages i brug, og der åbnes op for op- og nedkørsel til parkeringskælderen, vil lyskrydset blive programmeret på en ny måde. Fremadrettet vil cyklister få grønt lys før bilerne, så cykel- og biltrafikken på den måde bliver adskilt lidt og giver plads til hinanden.

- Vi har mange biler og cykler, som dagligt skal frem til Hvidovre Hospital. Når p-kælderen genåbner, vil lyskrydset få en ekstra vej i form af nedkørsel til kælderen. Derfor skal sikkerheden i være top, understreger Abelone Dyrup

Det gøres også ved at lave cykelstier, så cyklerne bliver bedre adskilt fra både bilerne og busserne. Cykelstierne fortsætter dog ikke ad hele Kettegård Alle, men vil kun blive etableret på strækningen, ud fra det nye byggeri.

Bedre flow for biler

En anden tiltrængt forbedring er, at der bliver etableret buslommer til busserne ved de to nye busstoppesteder. Det betyder, at biler kan passere videre ad Kettegård Alle, når bussen standser for at samle passagerer op, uden at skulle overhale og køre i modsatte vejbane.

Dedikerede buslommer, eller busbaner (gul), giver plads til at biler kan køre uden om, når busserne holder ind ved de nye busstoppesteder.