Direktør: – Det må bero på en misforståelse..

Direktør: – Det må bero på en misforståelse..

Velfærdsdirektør Tine Larting genkender ikke billede af, at borgere har fået frataget al hjælp, fordi de har sagt nej til robotstøvsugning

NYHEDER: Hvidovre Avis har spurgt direktør for velfærdsområdet i Hvidovre Kommune, Tine Larting, hvor mange borgere, der siden indførslen af robotstøvsugermuligheden har afslået den mulighed. Det tal er ikke opgjort, men direktøren fastholder, at ingen borgere har fået frataget al hjælp, fordi de har afslået robotstøvsugning.

– Det er vigtigt for mig at understrege, at et afslag på hjælp til støvsugning ikke betyder, at en borger bliver frataget andre former for praktisk hjælp eller personlig pleje, indleder Tine Larting.

Direktøren tilføjer, at lovgivningen er sådan, at visitationen ikke kan bevilge støvsugning og gulvvask til en borger, der selv kan varetage opgaven med en robotstøvsuger.

– Det er selvfølgelig sådan, at en borger godt kan blive visiteret til hjælp til andre former for rengøring, selvom borgeren har fået afslag på hjælp til støvsugning og gulvvask. Man er altid velkommen til at henvende sig for at blive revisiteret, hvis man oplever, at man får brug for mere hjælp. Visitationen kender til borgere, der har fået brug for mere hjælp fx 3-6 måneder efter visitationens besøg, siger Tine Larting.

Direktøren fortæller desuden, at det er de politiske fagudvalg og kommunalbestyrelse, der skal tage stilling til, om borgere vil kunne få økonomisk støtte til at købe en robotstøvsuger.

Hvornår blev det en mulighed, at borgere, der er visiteret til rengøring, får tilbudt en robotstøvsuger?

– Det blev besluttet af Kommunalbestyrelsen med kvalitetsstandarderne i januar 2023, i praksis begyndte vi dog først at visitere borgere til at bruge robotstøvsugere i efteråret 2023, siger Tine Larting.

Hvor mange borgere har siden indførslen konkret fået tilbudt støvsugning med robotstøvsuger?

– Det fungerer i praksis ikke sådan, at vi tilbyder en robotstøvsuger. Visitationen kan give afslag på hjælp til støvsugning med henvisning til, at borgeren kan bruge en robotstøvsuger. Vi har ikke tal for hele perioden. Men vi har manuelt optalt visitationer i januar og februar måned 2025, hvor 51 borgere fik afslag på hjælp til støvsugning og gulvvask. I samme periode i år fik 24 borgere bevilget støvsugning og gulvvask, fortæller Larting.

Hvor mange har i den samlede periode sagt nej til robotstøvsuger?

– Det tal har vi ikke opgjort, fordi de borgere, der får afslag på hjælp til støvsugning – selv vælger om de vil anskaffe en robotstøvsuger eller finde en anden løsning, siger Tine Larting.

Er der sket fejl i visitationen i forhold til, at en eller flere borgere har fået frataget al hjælp?

– Der er ingen borgere, der har fået frataget al hjælp – fordi de ikke ønskede en robotstøvsuger, fastslår Tine Larting.

Der florerer blandt nogle politikere og borgere en række påstande om, at der findes flere eksempler på ældre borgere, der har fået frataget al hjælp, fordi de har sagt nej til robotstøvsugning. Genkender du dette billede?

– Nej, det billede genkender jeg ikke – det må bero på en misforståelse. Vi kender ikke til sager om borgere i Hvidovre, der har fået frataget al hjælp – fordi de ikke ønskede en robotstøvsuger, siger Tine Larting.

Hvad skal man gøre, hvis man er borger eller pårørende til en borger, der mener, at man/borgeren er blevet fejlvisiteret?

– Man kan i første omgang kontakte visitationen enten på telefon 3639 2880 eller skrive til visitationen@hvidovre.dk –

red
menu
menu