EN ADVARSEL TIL ALLE: Kynisk trickrøveri da ældre kvinde fik franarret sit kreditkort

EN ADVARSEL TIL ALLE: Kynisk trickrøveri da ældre kvinde fik franarret sit kreditkort

Blev først ringet op ”af banken”, så kom en ”bankmand” på besøg, – mistede 15.000 kr. ved at udlevere sit kreditkort

– Jeg ”faldt i vandet” og lod mig narre af to velformulerende mænd, der sagde de henvendte sig fra Danske Bank, først pr. telefon og lige derefter personligt på min bopæl, siger Ingrid Lundorf Petersen, der bor på Hvidovrevej. Hun blev i onsdags den 2. august udsat for et usædvanlig smart, men også kynisk tricktyveri på hendes adresse.

Ingrid Lundorf Petersen vil gerne sende en kraftig advarsel ud til andre, og fortæller her – via sin søn Jesper Lundorf – om forløbet af det smartkyniske røveri, hvor hun fik franarret sit kreditkort og mistede 15.000 kroner.

God service: Vi sender en mand

Jesper Lundorf fortæller:

– Det startede med at hun blev kontaktet via hendes fastnettelefon (hun kan findes via Krak). Her var det en ”meget serviceminded” person, der udgav sig for at være en medarbejder fra Danske Bank. Min mor fik at vide, at der var en sikkerhedsrisiko med hendes kreditkort og som en ekstra god service, så var Danske Bank proaktive i processen. Personen fortalte således, at en anden medarbejder også fra ”Danske Bank” ville komme og hente hendes kreditkort, hvorefter det ville blive sikret og hun ville efterfølgende få udfærdiget et nyt og mere sikkert.

Kort tid efter at min mor havde sagt farvel til personen i telefonen, så blev der ringet på hendes dør, hvor der nu var en ”anden medarbejder fra Danske Bank”, der således afhentede kreditkortet.

Personen var – som den første – meget serviceminded og han fortalte oven i købet at årsagen til at han bar mundbind var at han ikke ville smitte når de især var ude til deres lidt ældre kunder.

Da min mor har valgt ikke at være online (som mange andre ældre også gør) så besværliggjorde det ligeledes muligheden for hurtigt at få lukket for hendes kreditkort online. Det lykkes således via dette tricktyveri at franarre min mor den nette sum af 15.000 kroner inden vi på ”gammeldags” vis fik lukket for hendes kreditkort.

Banken ringer ikke

Så formålet med denne fremstilling er at sprede dette budskab om at INGEN offentlig myndighed, BANK eller andre service institutioner kontakter folk direkte via telefonen for at udfritte dem omkring sensitive informationer – herunder cpr. nr., bank oplysninger eller andet personligt. Der er klart et gab mellem den fysiske og den digitale verden, hvor specielt en del ældre bliver tabt. Hvis man, som i min mors tilfælde, ikke har valgt at være digital overhovedet, så bliver hverdagen pludselig ret besværlig på flere områder. Det har en lille gruppe af ganske uhæderlige mennesker fundet ud af, hvilket gør at specielt en del ældre bliver udset som målgruppe for disse kyniske hjemme tyverier.

Er man ikke digital, så fremmer det også brugen af kontanter, hvilket er som at vifte med en rød klud for næsen af disse kriminelle.

Er man pårørende, barn eller familie til en der ikke er digital, så kan man bede om et såkaldt digitalt samtykke via Borger.dk og således være en support for de som ikke selv kan/vil.

Dette er ment som både opråb og hjælp til de som ikke helt har forstået alvoren af disse tricktyverier, der virkelig topper denne sommer. Landet generelt har oplevet ganske mange anmeldelser af denne form for snyd, scam og tricktyverier.

Man kommer langt med almindelig sund fornuft, men hvis man, som min mor, er en generation, hvor man tror på alt det bedste i alle mennesker, så er det svært at dæmme op for. Derfor skal vi, der har en digital forståelse, træde til og hjælpe.

Ældresagen har ligeledes kurser rettet direkte mod denne målgrupe: aeldresagen.dk/presse/maerkesager/digitalisering