En ny vej tilbage til fællesskabet

Jeg er glad for at vi deltager i forsøgsordning med onlineundervisning for elever med langvarigt fravær, skriver SARA BENZON:
LÆSERDEBAT: Hvidovre Kommune deltager i nyt forsøg med onlineundervisning for elever med højt fravær – fordi alle børn fortjener en støttende hånd i ryggen.
For de fleste børn er skolen et fast holdepunkt. Et sted med klassekammerater, voksne der lytter og en hverdag, der giver mening. Men for nogle er det ikke sådan. Nogle børn oplever, at det bliver sværere og sværere at komme af sted – indtil stolen i klasselokalet står tom dag efter dag, uge efter uge.
For SF er det vigtigt, at vi i Hvidovre tager det alvorligt, når børn og unge trækker sig fra fællesskabet og mister grebet om deres skolegang. Derfor er jeg glad for, at vi nu deltager i Børne- og Undervisningsministeriets forsøgsordning med onlineundervisning for elever med langvarigt fravær. Og jeg er endnu mere stolt over, at vi ikke har ventet på grønt lys til deltagelse i forsøget – men allerede er i gang – tilbuddet hedder Genstart!
Siden starten af året har 26 elever i Hvidovre haft mulighed for at modtage undervisning i et nyt kommunalt tilbud, der kombinerer onlineundervisning med sociale og fysiske aktiviteter. De møder lærere, de møder hinanden – og langsomt nærmer de sig igen en hverdag med både faglighed og fællesskab.
Tilbuddet er forankret på Hvidovre Ungdomsskole, og jeg har stor tiltro til, at de – med deres stærke faglighed og mangeårige erfaring med elever, der har forskellige typer udfordringer – er de helt rigtige til at løfte opgaven. De kender til betydningen af relationsarbejde, fleksible rammer og tillid, og det gør en forskel fra første møde.
I SF ved vi, at langvarigt skolefravær kan få alvorlige konsekvenser. Ikke bare fagligt, men også socialt og mentalt. Derfor er det afgørende, at vi som kommune tør tænke nyt og handler tidligt. Vi holder fast i billedet af den tomme stol i klasselokalet – og vi arbejder målrettet på, at barnet vender tilbage. I udgangspunktet til den gamle stol, eller måske et andet sted. Men med tryghed og tro på, at der er plads.
For os handler det ikke om blot at løse problemerne med teknologi. Det handler om at møde børnene, hvor de er – og tage dem alvorligt. Med dette forsøg får vi en ny mulighed for at støtte børn, der i en periode ikke kan være i skolen på samme måde som andre. Det er ikke en erstatning for fysisk skolegang. Det er en midlertidig bro tilbage til fællesskabet.
Det er i tråd med Hvidovre Kommunes vision om at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn – også dem, der går lidt ad vejen for sig selv et stykke tid. Vi skylder dem at gå med og støtte dem hele vejen.
Med venlig hilsen
Sara Benzon, SF, Fmd for Børne- og Uddannelsesudv.