Et råt stykke af Hvidovres rock

Et råt stykke af Hvidovres rock

Mød Rene Wulff på Risbjerggaard:

C.V. Jørgensen-trommeslageren René Wulff har dybe musikalske rødder i Hvidovre. De fletter sig ud og ind i forstadsungdommens kreative udvikling siden 1950’erne. Nu kan du møde 'little wolf' med fuld musik på Gården, hvor han samtidig sætter ord på hans liv med rockmusikken.

Da vi andre var til Cliff Richard i 1950’erne, var René Wulff til Elvis. Da vi andre var til Beatles i starten af 60-erne var René Wulff til The Rolling Stones. Da drengene stadig havde tilbagestrøget hår var Rene Wulff blandt Hvidovres frontløbere, ikke bare med Beatleshår, men med rigtigt langt hår, sammen med kammeraterne Jørn Ulsing og Jørgen Værnbo. I sandhed tre seje trend-settere når de førte sig frem på Hvidovrevej, eller når de frekventerede den tids største musiksted Hithouse på Frederiksberg Alle.

C.V. Jørgensen-trommeslageren René Wulff er både et produkt af at være vokset op i en forstad, men også en katalysator for de ungdomsårgange - og det musikalske oprør - der kom til udtryk efter jazz’en og 2. verdesdkrig.

Født i 1950

-Min interesse for musik startede allerede i 10-11 årsalderen. På det tidspunkt havde jeg fået anskaffet mig en gammel march-tomme, som jeg uhæmmet sad og bankede i til tidens musik siger René Wulff om hans tidligste musikalske erfaringer i bogen ’Det ganske lille Band – mine år med C.V. Jørgensen’, som han udgav på forlaget ”Vilhelm” i 2018 (nu DreamLitt).

Via en meget tidlig interesse for fodbold fandt Rene i 1961 sammen med Claus Wolter (som senere blev lydmand i C.V Jørgensen).

-Da jeg blev konfirmeret så jeg mig i stand til at købe et rigtigt trommesæt. Samtidig var jeg begyndt at hænge ud i den lokale ungdomsklub Danalund på Køgevej, hvor jeg sammen med Claus og nogle andre musiktossede fik stillet et lokale til rådighed.

-Vores repertoire bestod fortrinsvis af coverversioner af The Beatles, The Roling Stones og Kinks – altså musik der dengang populært blev kaldt for ”pigtrådsmusik”. Ud over det var jeg dog personligt mere til bands som Them, The Animals, The Yardbirds og Spencer Davis Group, skriver René Wulff i bogen.

Meget betegnende, for René og hans tidlige bands markerede de på den tid stilskiftet fra den uforpligtende pigtrådsmusik til et mere blues-inspireret musikunivers.

Danmarks Liverpool

Hvidovres historie med pop, rock og ungdomskultur er på samme tid unik og en afspejling af den større nationale og internationale historie. Hvidovre blev i Hvidovre Avis ligefrem sammenlignet med Beatles’ Liverpool, fordi byen producerede pop- og rock-orkestre i en lind strøm.

I modsætning til mange andre unge musikere dengang havde René Wulff tidligt en professionel tilgang til det at spille musik.

I 1967 hed bandet i Køgevevejens ungdomshus Danalund ’Mother Earht green Light’ med Geert Oltmann, guitar, Uffe Schønnemann, sang og bas, Rene Wulff på trommer samt Erik Randahl Lund på piano. Sidstnævnte blev ti år senere lysmand for C.V. Jørgensen. Det meget unge guitartalent Jørgen Werner kom, ifølge bogen, kortvarigt med i 1968, inden bandet i starten af 1969, med Oltmann, Schønnemann og Rene Wulf, kom til at udgøre grundstammen i Hutlihut. Her var den originale komponist, forsanger, saxofonist mm. Per Vadmand i front. Nu udelukkende med egen musik med danske tekster, som de første her til lands, bortset fra Steppeulvene. De begyndte at træde op på de store scener: bl.a. i Brøndby Pop Club sammen med udenlandske bands som Nice, Family og Taste.

René var en ´first mover’. Han var med til at starte Hvidovres første kollektiv på Glimvej i 1968. Da HIPS fik råderet over det uafhængige ungdomshus og spillested på Gl. Køgevej i slutningen af 1969 var Wulff også med, og oppe på beatet. Han flyttede simpelthen, sammen med tre andre medstiftere, ind i portnerboligen med sin Newfoundlænder hund ”Buller”. Den form for privat indkvartering var vist ikke en del af HIPS’s aftale med kommunen.

I mellemtiden havde han, sammen med guitaristen Jørgen Werner, samlet bandet Sensory System, et heftigt rockband, som lavede flere pladeudgivelser. De øvede og fungerede som husorkester i det gamle HIPS på Køgevej, og bidrog til den musikalske guldalder, som mange tidligere unge stadig ser tilbage på.

Samarbejdet med C.V. Jørgensen startede midt i 70’erne med albummet Storbyens små oaser (1977), og bandet fik hurtigt tilnavnet ”Det ganske lille band” grundet én af sangtitlerne på selvsamme album. Bandet nåede endvidere at udgive pladerne ”Vild i varmen” og ”Solgt til stanglakrids", inden det ved udgangen af 1979 var uigenkaldeligt slut.

Wulff er aktuel med et nyt album inden jul ”Small steps – high spirit” som kommer på alle platforme (Ituns, Spotify) på pladeselskabet Gateway Music.

René Wulff holder foredrag og efterfølgende koncert som viser hans liv med rockmusikken og hans opvækst og gæld til Hvidovre. Det sker fredag den 27. oktober kl. 20 i Strungesalen på Kulturhus Risbjerggaard.

 

Af Erling Groth