Hvad vil man med borgerrådgiveren?

Hvad vil man med borgerrådgiveren?

Lige nu har hverken den kommunal administration eller borgerne mulighed for at kontakte borgerrådgiveren, skriver Sv. ERIK HANSEN:

LÆSERBREV: Rapporten fra Hvidovres borgerrådgiver om dennes arbejde i perioden august 2022 til december 2023 har tilsyneladende ikke været rar læsning for den kommunale direktion og kommunalpolitikerne. I rapporten skriver borgerådgiver Christel Zukunft om de indtryk, hun i perioden har fået ved 144 henvendelser fra borgere, som ikke har følt, at deres sager er blevet behandlet rimeligt og korrekt.

Bl.a. nævnes i rapporten, at der er forråelse blandt kommunens ansatte. Borgerne føler ikke, at de bliver lyttet til, og at forvaltningen træffer afgørelser ud fra de oplysninger, som forvaltningen selv har fundet frem til. Det har ført til, at den kommunale direktion har bedt borgerrådgiveren om at belyse kritikken mere konkret. Direktionen anfører, at det er uklart, på hvilket ”empirisk” (erfaring) grundlag borgerrådgiveres årsrapport er udarbejdet, og er altså tilsyneladende ikke tilfreds med borgerrådgiverens gengivelse af borgeroplevelser. En sådan censur virker lidt i retning af den kendte sætning: ”Den, der bestiller musikken bestemmer også, hvad der skal spilles”. Og med hensyn til økonomien er borgerrådgiveren en delestilling mellem Ishøj og Hvidovre, og løber vel op i nærheden af en halv mio. kr. for hver kommune. Og lige nu har hverken den kommunal administration eller borgerne mulighed for at kontakte borgerrådgiveren. Denne tilstand er naturligvis helt ude i hampen. Kommunalpolitikerne må vælge, om de ønsker ar fortsætte med en tabubelagt, utilgængelig borgerrådgiver, eller give vedkommende retten til åbent at fortælle om borger-frustrationer i mødet med den kommunale administration. Og i samme forbindelse i langt højere grad åbent at gøre opmærksom på borgerrådgiverens tilstedeværelse.

 

Sv. Erik Hansen, Gadestævnet 37