HVOR BLEV TYSKUNDERVISNINGEN AF PÅ AVEDØRE SKOLE?
Vores børn får store faglige huller, skriver FORÆLDREGRUPPE
LÆSERDEBAT: Som forældre og borgere i Hvidovre er vi dybt bekymret over den mangelfulde tyskundervisning, som vores børn på 8. årgang på Avedøre Skole har været udsat for siden 5. klasse. I flere år har skolen haft store vanskeligheder med at rekruttere kvalificerede tysklærere. I stedet har eleverne gentagne gange fået vikarer, som ikke har kompetencer i tysk. Det betyder, at undervisningen enten har været helt fraværende eller af så ringe kvalitet, at eleverne står med store faglige huller.
Det er uacceptabelt, at elever mister flere års undervisning i tysk. Det handler ikke kun om sproglige færdigheder, men om reelle konsekvenser for deres uddannelsesmuligheder. Når undervisningen svigter, begrænses deres adgang til fremtidige uddannelser.
Vi oplever desværre, at skolens ledelse ikke tager problematikken alvorligt, og vi savner tydelig kommunikation fra skolens side. Vi har gentagne gange anmodet om en redegørelse for, hvordan der sikres kontinuitet i elevernes tyskundervisning, en redegørelse, vi endnu ikke har modtaget. I stedet for at svare på, hvordan det faglige indhold i tysktimerne sikres, har ledelsen nu besluttet at indføre et såkaldt ”tysk-boost”, 8 x 1,5 time, som placeres hver fredag fra kl. 14.00 til 15.30. Eleverne har fri kl. 13.00, og skal derfor vente en time, før de igen skal være undervisningsparate til ”tysk-boost”. At placere undervisning på dette tidspunkt, på en fredag, fremstår som en løsning, der ikke er gennemtænkt.
Når vi forældre henvender os til Center for Skole og Uddannelse, oplever vi desværre, at vores bekymringer ikke bliver taget alvorligt. Ansvaret skubbes tilbage til skoleledelsen, og vi står tilbage med børn, som måske skal til afgangsprøve i et fag, de langtfra har modtaget tilstrækkelig undervisning i. Det lever ikke op til folkeskoleloven, men det virker desværre som om, det ikke bekymrer hverken Avedøre skole eller Hvidovre Kommune.
Vi er naturligvis klar over, at det er en landsdækkende udfordring at rekruttere tysklærere. Men netop derfor er det vigtigt, at Hvidovre kommune tager problemet alvorligt og arbejder aktivt for at finde løsninger. Det kan ikke være rigtigt, at en hel årgang skal gå glip af flere års undervisning i et fag, fordi der ikke er blevet handlet i tide.
Avedøre skole er meget optaget af at ”styrke den gode fortælling”, derfor er vi forundrede over, at man ikke forstår, at den dårlige fortælling bliver skabt i manglende kommunikation og dialog, samt uholdbare løsninger.
Vi opfordrer Hvidovre Kommune og skoleledelsen på Avedøre skole til at tage ansvar! Finde løsninger, der er holdbare for eleverne og ikke lappeløsninger, som ikke virker gennemtænkte!
Med venlig hilsen
Forældregruppe 8. årgang, Avedøre skole
