Igen bøvl med kommunikationen i kommunen
Uddan dog medarbejderne i positiv kommunikation, skriver VAGN MAJLAND:
LÆSERDEBAT: I Hvidovre Avis den 23. juli kunne man igen læse om Hvidovre Kommunes manglende kommunikationsevner. Denne gang er det Erling Jacobsen, som er blind, der har oplevet problemer. Hvad er det der gør at Hvidovre Kommune ikke er i stand til at levere en mobility-stok i den rigtige størrelse til en borger, som er stærkt afhængig af dette hjælpemiddel?
Det problem overgås af de problemer Erling Jacobsen har med at få tilstrækkelig hjælp til f.eks. rengøring. Her halter både indsats og kommunikation. For det første er en times rengøring hver anden uge ikke just prangende, men når det så i praksis kun bliver til 20 minutter, fordi kommunen har sendt en særlig hurtig hjemmehjælper, så er der et eller andet der er gået galt i systemet.
Hvordan kan man reducere hjemmehjælpen med argumentationen: ”Ja, du er jo frisk og rørig og kan alt…”? Det må være muligt at få visitatorer der er i stand til at kommunikere. I stedet for at fremsætte en påstand, som ingen rigtig kan svare på, så stil dog et spørgsmål: ”Da du jo er frisk og rørig og kan mange ting, er der måske nogle opgaver du selv kan klare?” Så er der gang i en dialog, som oftest vil give et meget bedre resultat for begge parter, end ved diktater fra kommunen.
Det samme gælder visitatorens udtalelse om erstatningsrengøring: ”Der er ingen erstatningsrengøring, hvis man bare skal ud og føjte…!”. Hvis man nu vender dette udsagn om: ”Kan vi aftale at du kontakter kommunen, hvis du er nødt til at forlade hjemmet på en af de dage, hvor der er planlagt hjemmehjælperbesøg?”. Hvem vil sige nej til det?
Jeg tager for givet at det vigtigste for kommunen, er at sikre en god hygiejne hos borgere med behov for hjemmehjælp. At der så aldrig bliver gjort rent eller bare ryddet op i køleskabet, strider mod alle fornuftige hygiejneregler.
Jeg er sikker på kommunen kan undgå mange negative læserbreve i Hvidovre Avis, hvis de sørger for at de medarbejdere, der har borgerkontakt bliver uddannet i positiv kommunikation og ikke bare anvender uimodsigelige og konfliktoptrappende påstande og udtalelser.
Vagn Majland
Svendebjergvej
