Ingen hjælp fra visitationen til vores døende mor

ULLA og WINNIE RASMUSSEN vedr. Formanden for Ældre og Sundhedsudvalget, Arne Bechs, udtalelser i Hvidovre Avis 11. juni 2025:
LÆSERDEBAT: Vi tror, at hr. formand Arne Bech lever i en helt anden virkelighed end vi andre, eller også anerkender Arne Bech ikke, at borgerne bliver behandlet dårligt af visiteringen. Om det skyldes dårlige arbejdsforhold eller manglende empati hos medarbejderne aner vi ikke.
Vores mor skulle have besøg af visiteringen, da lægen havde bedt om dette på mors vegne, da hun var terminal og havde brug for hjælp. Mor blev indlagt på Hvidovre Hospital, palliativ enhed, 1 dag før dette besøg skulle finde sted. Og vi ringede afbud til visiteringen, hvilket de ikke var forvænt med (efter vores opfattelse)
Sådan ca. 3 uger efter hjemkomst fra hospitalet blev vores mor ringet op af visiteringen og samtalen var på medhør for vores/døtrenes skyld, hvilket A.... (medarbejder i visiteringen) fik besked på.
Det første A.... sagde: der står her, at du er terminal. Er du det? Har de sagt det til dig? Måske havde hun tænkt på at forklare vores mor det? Måske ikke lige hendes kompetencer vil jeg tro. Måden det blev sagt på var upassende og selv det at spørge var upassende, da hun jo havde det på skrift.
A....spurgte slet ikke om de skulle tage et personligt møde som erstatning for det som blev aflyst. Hvorfor havde kommunen ikke sendt nyt forslag til et møde og på et langt tidligere tidspunkt?
A spurgte mor om hun selv kunne redde sengen og lægge rent på. Mor trak på det (hun kunne ikke grundet hendes sygdom) Så ville de da lige kigge forbi og se hende prøve, inden hun kunne få hjælp til det, vores mor frabad sig dette.
A konstaterede, at mor, selvom hun var 86 år, aldrig havde modtaget hjælp fra kommunen, så hun ville jo nok ikke være tilfreds med hjælp fra hjemmehjælpen, da de kun måtte tage det aller nødvendigste og ikke fx pudse hele spejlet i badeværelset.
Mærkeligt at udstille andre medarbejderes arbejde som dårligt.
Så kommer vi til robotstøvsugeren, sådan en skulle mor have. Nej tak sagde mor. Og så kunne kommunen ikke hjælpe vores mor.
A.... afsluttede samtalen med at mor kunne anmode om et møde med kommunen, hvis hun havde brug for hjælp. Robotstøvsugeren kom mor dog ikke udenom.
Vores mor døde ca 1 mdr. efter.
Så vi klager ikke over hjælpen fra kommunens hjemmehjælpere, for der var INGEN hjælp at hente, selvom min mor har boet og betalt skat i kommunen ALTID.
Til gengæld vil vi rose hjemmesygeplejerskerne og medarbejderne på palliativ enhed, der i enhver henseende tog sig så flot af vores mor. Vi og også mor var meget glade for de hjælpere, der var. Tusind tak for jeres hjælpsomhed og altid trøstende og omsorgsfulde opbakning. Vi håber at kommunen sætter pris på jeres arbejde. I var knusende dygtige og empatiske.
Ulla og Winnie Rasmussen