KOLLEKTIV TRAFIK OG LINJE 134

 KOLLEKTIV TRAFIK OG LINJE 134

I den korte periode linje 134 har fået, er den ikke blevet det tilbud den skulle være, skriver KARIN KOFOD:

LÆSERBREV: Trafikministeriet er et ressortområde med meget svingende kvalitet, når man ser på de udnævnte ministre og deres vilje til andet end jyske motorveje eller afvikling kollektive tilbud.

Thomas Danielsen er sikkert en god partisoldat og Venstre har sikkert ment, at han var kvalificeret til posten!

Der er helt sikkert brug for andre løsningsmåder i tyndt befolkede områder i Struer og Lemvig, end 12-meterbusser, der primært transporterer skolebørn til og fra skole, men når det kommer til større byområder, så er ministeren altså ikke længere på sikker is.

Man kan ikke løse trængselsproblemer ved at hæve priserne på kollektiv transport for at holde folk på cyklerne!

Alle undersøgelser viser, at kun et velfungerende, tæt system, i udstrækning og tidsintervaller, lokker bilisterne over i busser og tog og udhuling af den kollektive trafik rammer primært dem, som af forskellige grunde ikke har adgang til en bil, økonomi eller mangel på kørekort, enten fordi man aldrig har kunnet erhverve det af helbredsgrunde eller fordi man har erkendt, at man ikke længere anser sig selv for en habil bilist.

Linje 134, var et forsøg på at give de borgere, der ikke kan komme rundt til butikker, læger og sundhedstilbud og til fritidstilbud og hinanden, et brugbart tilbud, der kunne hjælpe dem til at blive i egen bolig lidt længere uden at skulle opleve det tab af værdighed, der ligger i at blive afhængig af andre; børn, naboer eller hjemmeplejen og indkøbsordninger.

I den korte periode linjen har fået, er den ikke blevet det tilbud den skulle være og vi kommer heller ikke til at diskutere, hvordan den kunne være blevet et godt tilbud til ældre og borgere uden bil.

Som klima- og transportinteresseret medlem af Ældre- og Sundhedsudvalget kan jeg kun græmmes og nej, det er ikke et argument, at transportprisen i dens korte levetid var meget høj, for vi har ikke diskuteret om det var den bedste løsning, om ruten var den rigtige, eller om det skulle have været en anden bustype.

Og her er så lidt tal til eftertænksomhed: Frederiksberg, som indbyggermæssigt er dobbelt så mange som os, har tre linjer, det er Danmarks tættest beboede kommune og der går flere hovedlinjer, både bus og metro gennem kommunen, alligevel har man valgt at have kommunale servicebusser; Glostrup, som har det halve indbyggertal, her kører man også med en kommunal servicebus.

Lad os gentænke dækningen i Hvidovre, en kommunal bus, der kommer ud i kommunens yderområder kan betyde et væsentlig frihedselement for borgere, der enten ikke har eller ikke vil have en bil.

Hver bil sparet, er en gevinst for løsningen af trængselsproblemet og for klimaet.

 

Med venlig hilsen

Karin Kofod

Enhedslisten