Kritik kom bag på ejere af butikscenter

Kritik kom bag på ejere af butikscenter

Ejerne af Frihedens Butikscenter, NREP, arbejder på parkeringsløsning for ikke-digitale besøgende – og håber på loyalitet og tilvænning fra kunder

NYHEDER: Nyindførte regler for parkering ved den del af Frihedens Butikscenter der vender ud mod Gl. Køge Landevej og i parkeringskælderen, har skabt stor utilfredshed blandt kunder i det lokale butikscenter.
Hvidovre Avis har spurgt ejerne af centret, NREP, hvad der ligger bag ændringerne, og hvordan de mener, at ikke-digitale kunder vil blive påvirket.
Hvorfor er det overhovedet nødvendigt at have parkeringsbegrænsninger på jeres p-pladser?
– Vi har historisk haft udfordringer med, at personer, der ikke er kunder i centret, har parkeret på centrets parkeringspladser. Det har til tider gjort det svært for centrets kunder at få en parkeringsplads. Det vigtige for os er, at vores kunder har et sted at parkere, når de handler i Frihedens Butikscenter. Derfor giver det mening med begrænsninger, svarer Kristian Lærke fra NREP til Hvidovre Avis.
Arbejder på løsning
Hvad gør man som kunde, hvis man ikke har en smartphone?
– Det er kommet bag på os, at registreringen med parkeringsapp eller QR kode, har fået så stor kritik og opmærksomhed. Registreringen via parkeringsapp findes mange steder og også indført som registreringsmetode i blandt andet Frederiksberg Kommune. Vi tager dog kritikken til efterretning og vil sammen med vores nye parkeringssamarbejdspartner arbejde på at udvikle en løsning, der ikke kræver smartphone, men som også kan håndteres via en ikke-smartphone, siger Kristian Lærke fra NREP.
Flere af vores læsere påpeger, at de nye regler vil betyde, at de fremover vælger at gøre deres indkøb andre steder, hvor parkeringen er mere lempelig eller let også for mennesker uden smartphones. Hvad tænker NREP om den reaktion?
– Vi har stor forståelse for, at der er mange holdninger til parkering, ligesom vi har stor forståelse for, at ikke alle har samme forhold til brugen af smartphone. Men vi tror på, at langt de fleste uden problemer vil kunne registrere parkering enten via QR kode eller app. Vi ser det i høj grad som en tilvænning for kunderne, hvor de i stedet for registrering via p-skive, nu skal registrere deres parkering via telefonen. Vi håber, at kunderne hurtigt vil vænne sig til ændringen og fortsat støtte op om det lokale butikscenter. Frihedens Butikscenter har en stærk og loyal kundegruppe, som både vi og butikkerne sætter enormt stor pris på, siger Kristian Lærke til Hvidovre Avis.
Stadig p-vagter
Får man automatisk en parkeringsafgift tilsendt, hvis man ikke er registreret som bruger i enten Easypark eller OK App og har parkeret de sted, hvor ændringerne er indtrådt?
– Man skal registrere sig, når man parkerer. Enten via app eller QR kode. Dette erstatter den tidligere registrering via p-skive. Registrerer man sig korrekt, holder på lovlig vis og holder indenfor den gratis tid (eller betaler for ekstra), får man ikke en afgift. Såfremt man har parkeret ulovligt, ikke registreret sig korrekt eller ikke betalt for sin parkering, såfremt man har parkeret længere end to timer, vil man få eftersendt en afgift. Dette fremgår af skiltningen på parkeringspladserne, svarer Kristian Lærke.
Kommer der til at gå parkeringsvagter i området – eller foregår registreringen udelukkende digitalt?
– Der vil fortsat være parkeringsvagter. De vil kontrollere, om man holder ulovligt. Det kan for eksempel være, om man holder udenfor en p-bås, på en handicapplads eller lignende, siger Kristian Lærke.
Hvad gør man i kælderen under butikscentret, hvis der ikke er dækning til ens smartphone – bliver man alligevel automatisk registreret?
– Man skal fortsat registrere sig via app eller QR kode. Hvis der ikke er signal, skal man opsøge et sted med signal og starte sin parkering, siger Kristian Lærke.
Foto:
På denne side af butikscentret må man nu kun parkere gratis i to timer, og dette gælder også i parkeringskælderen under centret. Man skal desuden registrere sig i app eller med QR-kode.
key
menu
menu