Lærer modtager pris for landets næstbedste bachelorprojekt
Frida Palmgren fra Langhøjskolen er blevet hædret med en prestigefyldt pris for sit bachelorprojekt ”Eleven i teksten”
NAVNE: Forleden blev Lærerprofessions prisfest afholdt i København, og her blev Frida Johanne Koustrup Palmgrens projekt kåret som landets næstbedste. Prisen blev ledsaget af en statuette, 8.000 kr. sponsoreret af LB Fonden og boggaver.
Dommerkomiteen fremhæver, at projektet sætter fokus på, hvordan samtale om elevers tekster kan skabe læring og nye erkendelser. De roser desuden projektet som et ”skrive-didaktisk nyskabende og akademisk imponerende arbejde”.
Projektet giver eleverne en stemme
Frida Palmgren har i sit projekt undersøgt, hvordan lærere og elever kan bruge samtale om skriftlige opgaver til at fremme elevers læring og selverkendelse. Udgangspunktet er, at eleverne ofte afleverer deres tekster uden at være med i den efterfølgende proces. Gennem samtale kan eleven reflektere over skriveprocessen, sine valg og udfordringer.
– Jeg vil gerne undersøge de mekanismer i skolesystemet, der fastholder social ulighed. Skriftlig dansk er adgangsgivende i samfundet, og derfor er det vigtigt at se på, hvordan man kan styrke elevernes muligheder, fortæller Frida Palmgren.
Hun interviewede elever i 8. klasse om deres egne tekster og analyserede samtalerne med teoretisk dybde. Resultatet viser, at elever har forskellige sproglige og sociale forudsætninger, som påvirker deres skriveoplevelse og læringsudbytte.
Potentiale i samtale som metode
En vigtig konklusion er, at samtale om elevtekster giver både lærer og elev ny indsigt. Det kan hjælpe eleverne til bedre at forstå sig selv som skrivere og udfordre deres opfattelser af, hvad en god tekst er.
– Ved at tale om teksten kan læreren få indsigt i elevens oplevelser og udfordringer og på den måde forhandle, hvad der kendetegner en god tekst. Det skaber læring for begge parter, siger Frida Palmgren.
Prisen og anerkendelsen af projektet viser, at der er stor interesse for at udvikle danskfagets skriveundervisning og for at give alle elever en bedre chance for at finde deres stemme gennem skrift.