Maria Durhuus om parkeringsregler ved Frihedens Butikscenter: Skal have alle med på den digitale bølge

Medlem af Folketinget vil gå videre med nogle af de parkeringsproblemstillinger, der har været ved Frihedens Butikscenter
NYHEDER: Nyindførte parkeringsregler ved dele af Frihedens Butikscenter har åbenbaret, at ikke alle kunder har samme mulighed for at parkere uden at slippe for en afgift. Desuden har den digitale overvågning gjort det muligt for p-selskabet at fremsende afgifter, så parkanterne først langt senere har opdaget, at de har parkeret i strid med reglerne. Hvidovre Avis har spurgt medlem af Folketinget for Socialdemokratiet, valgt og bosat i Hvidovre, Maria Durhuus, hvad hun mener, der kan gøres for at de parkerende kunder bliver behandlet rimeligt.
Er det rimeligt, at ikke-digitale borgere ikke har kunnet parkere på lige fod med andre kunder på nogle af parkeringsområderne ved Frihedens Butikscenter?
– Det er jo en generel problematik, der ikke kun ses her, at især ældre borgere og andre ikke kan følge med i den digitale udvikling i samfundet. Digitaliseringen er nok uundgåelig og i de fleste tilfælde bedre, så jeg tror på, at vi i stedet skal gøre endnu mere for at få alle med på den bølge. Så opstår der nemlig ikke udfordringer med borgere, der ikke kan betale for at parkere, siger medlem af Folketinget Maria Durhuus (A).
Kan der lovmæssigt gøres noget ved det?
– Her synes jeg også bestemt, at selvom der ikke er lovgivning om, at man skal stille ikke-digitale løsninger til rådighed, så synes jeg også, at parkeringsselskaberne har en forpligtelse til at sørge for, at alle har mulighed for at parkere lovligt på deres parkeringspladser, f.eks. ved at der både er digitale betalingsløsninger til rådighed, men også at der f.eks. altid er en stander, hvor man kan købe en billet og lægge i sin forrude. Jeg vil gerne tage den her problematik op herinde på Christiansborg, for det handler jo ikke kun om parkering, men om mange andre anliggender i samfundet, hvor især ældre ikke har samme muligheder som os andre, lyder det fra Durhuus.
Bør der være en grænse for, hvor høje afgifter må være hos de private selskaber?
– Selvfølgelig er der en grænse for, hvor høj en parkeringsbøde skal op på. Vi kan jo ikke acceptere, at de bare kan tage virkelig mange penge, og så kan man risikere at skulle betale 2000 kr. for en forholdsvis lille forseelse. Så hvis det løber løbsk, så er jeg i hvert fald ikke bleg for, at vi herinde på Christiansborg skal kigge på, om vi i lovgivningen kan sætte en begrænsning på, hvor stor en parkeringsbøde udstedt af private parkeringsselskaber kan være, svarer Maria Durhuus.
Er det hensigtsmæssigt, at lovgivningen er tvetydig i forhold til om parkeringsselskaber må benytte den praksis, hvor de udsender afgifter, selv om de ikke har været fysisk på parkeringspladsen?
– I loven står der, at man skal have en parkeringsbøde skriftligt, og at den umiddelbart skal gives til føreren i hånden eller anbringes på bilen. Hvis det ikke er muligt, kan man sende parkeringsbøden til ejeren af bilen. Det er reglerne sort på hvidt, men jeg synes, at det vil give mening at kigge på, om reglerne skal justeres eller præciseres, så det f.eks. ikke er udgangspunktet, at parkeringsbøden kan sendes, men parkeringsselskaberne er pålagt at forsøge at overdrage parkeringsbøden direkte til dem, der skulle få en bøde. Jeg er enig i, at det ikke er helt tydeligt, om parkeringsselskaberne må benytte sig af den praksis, eller om det gælder i særtilfælde. For jeg anerkender fuldstændig, at det mange steder, herunder ved Frihedens butikscenter, er lidt som det vilde vesten, hvor dem, der parkerer, ingen retssikkerhed har, fordi de ikke har mulighed for at give deres side af sagen eller samle dokumentation for, at deres parkering ikke er ulovlig. Der er jo også mange parkeringsselskaber, hvor det er fuldstændig umuligt at komme i kontakt med dem eller klage over en afgift. Det er simpelthen fuldstændig uacceptabelt, og det skal vi selvfølgelig have gjort noget ved, slutter Maria Durhuus (A), medlem af Folketinget og bosat i Hvidovre.
red