Nyt lovforslag bremser planer om hastighedsnedsættelse

Hvidovre Kommune er med på holdet, der rejser kritik af lovforslaget. Det kan læses i et høringssvar, som netop er blevet sendt af sted
NYHEDER: Et lovforslag om kommuners mulighed for selv at bestemme hastighedsnedsættelser har vakt debat. Flere, herunder Hvidovre Kommune, mener, at forslaget vil mindske deres muligheder for hastighedsnedsættelser.
– Hvidovre Kommune er en tætbebygget forstadskommune med flere bynære motorvejsstrækninger og med ca. 11.900 støjbelastede boliger, hvoraf omtrent halvdelen er støjbelastet af vejtrafikstøj fra kommunens egne veje. Vi er derfor meget optaget af dagsordnerne vedr. trafik, hastighedsnedsættelser og støj, og lovforslaget har stor betydning for os, står der indledningsvist i høringssvaret, der er underskrevet af borgmester Anders Wolf Andresen og udvalgsformand for Klima-, Miljø- og Teknikudvalget Kristina Young.
De to lægger i deres brev vægt på, at de og kommunalbestyrelsen helt grundlæggende ønsker en byudvikling, hvor mennesker kommer før bilers fremkommelighed.
– Vi ønsker en by, der er god at bo, leve og færdes i. Hvor man kan være i sin have og sin bolig uden at blive udsat for sundhedsskadelig trafikstøj. Hvor der er sikre skoleveje for børnene. Og hvor der kan laves begrønning af veje og byrum. Med det for øje er hastighedsnedsættelser og støjbekæmpelse afgørende virkemidler for os, og derfor en politisk topprioritet i Hvidovre Kommune, står der i høringsbrevet.
Hastighedsnedsættelse på 10 km/t
De to peger endvidere på, at en enig Kommunalbestyrelse i seneste budgetaftale for årene 2025-2028 har fokus på at nedbringe støj fra trafikken, herunder blandt andet gennem hastighedsnedsættelser.
– Vi har aftalt at arbejde for, at der kan gennemføres en generel hastighedsnedsættelse med 10 km/t over hele byen, hvor det giver mening. Vi noterede os (derfor, red.) med glæde punktet i finansloven om, at politiet ikke længere skulle godkende kommunale ønsker om hastighedsnedsættelser, og vi så frem til at få bedre rammer for at kunne beslutte hastighedsnedsættelser lokalt. Imidlertid er det vores klare vurdering, at det fremsatte lovforslag indskrænker de kommunale rammer, frem for at udvide dem, påpeger Anders Wolf Andresen og Kristina Young.
Især kritiserer de, at hastigheden f.eks. ikke må ændres på veje, hvor der kører mere end 4.000 biler dagligt. Konkret vil det forhindre Hvidovre Kommune i at sænke hastigheden fra 50 km/t til 40 km/t på veje som f.eks. Sønderkær og Byvej.
– Det går stik imod efterspørgslen fra borgerne om, at det bliver nemmere at lave lokale hastighedsnedsættelser. Vi håber derfor, at lovforslaget bliver væsentligt justeret, med fokus på menneskers sundhed og sikkerhed frem for på bilers fremkommelighed, slutter borgmesteren og udvalgsformanden.
Foto: Kristina Young og Anders Wolf Andresen
red