Opkrævet 8,7 mio. kr. for lidt for affaldsafhentning

Borgerne slipper dog ikke for regningen, der blot pålægges anden halvdel af 2025
NYHEDER: Der er for den første halvdel af 2025 opkrævet ca. 8,7 mio. kr. for lidt for afhentning af affald hos ejerboliger i Hvidovre. Det beløb skal nu hentes ind igen via anden del af opkrævningen for afhentning af affald i 2025.
Det fremgår af en orientering, som kommunalbestyrelsen tirsdag aften skulle tage stilling til på kommunalbestyrelsesmødet. Sagen er dog allerede behandlet på både Klima-, Miljø, og Teknikudvalget samt i Økonomiudvalget, hvor orienteringen blev taget til efterretning.
Af sagsfremstillingen fremgår det, at fejlen formentlig er opstået i forbindelse med en anden problemstilling, der omhandler ændringen af momsopkrævning på affald.
– I administrationens håndtering med at klargøre systemer og proces for at opkræve disse nye momsfri ydelser, er der ved en fejl blevet fjernet 20%, svarende den sædvanlige momsdel, af de godkendte affaldsgebyrer. Dette medfører, at gebyrindtægterne til affaldsområdet i det første halvår af 2025 er mindre end budgetteret, fremgår det af sagsfremstillingen.
I 2025 betaler ejerboliger halvårligt 2.727,50 kr. samlet for at få afhentet mad/rest, haveaffald, storskrald, genbrug, farligt affald samt genbrugsplads. Det første halvår er der imidlertid kun opkrævet 2.259,50 kr. Dermed skal der i anden opkrævning for 2025 betales 2.727,50 plus 468 kr. – altså i alt 3.195,50 kr.
red