Parkering ved Frihedens Butikscenter: FDM: - Klag til Parkerings-klagenævnet

Problemer med at få tilbagebetalt afgift fra periode, hvor afgifterne blev annulleret? – her er FDM’s råd
NYHEDER: Som beskrevet i seneste Hvidovre Avis har avisen fået en række henvendelser fra kunder, der har fået afgifter på OPARKO’s områder ved Frihedens Butikscenter. En af henvendelserne er fra en kvinde, der efter et besøg i Frihedens Butikscenter den 5. december modtog en afgift for ikke at have registreret sig i app’en eller ved QR-kode.
Kvinden betalte kort efter afgiften, men da hun hørte, at OPARKO ville tilbagebetale afgifter indbetalt for perioden 1.-17. december henvendte hun sig til OPARKO. Det kom hun imidlertid ikke langt med, for OPARKO svarede blot, at de fastholdt afgiften.
Hvidovre Avis har spurgt FDM, hvad de anbefaler man gør i sådan en situation.
– Hvis man har klaget skriftligt til selskabet og fået en afvisning, og man stadig mener afgiften er forkert, har man mulighed for at indbringe sagen for Parkeringsklagenævnet. Er man medlem af FDM, er man også meget velkommen til at kontakte vores rådgivning for hjælp og vejledning, siger Dennis Lange, der er chefkonsulent hos FDM.
Betyder det noget for Parkeringsklagenævnet, at OPARKO har lovet at tilbagebetale indbetalte afgifter for perioden?
– Ja, det mener jeg bestemt, det vil gøre. Så hvis det forholder sig sådan, så vil jeg anbefale, at man medsender dokumentation til Parkeringsklagenævnet for, at OPARKO har lovet at tilbagebetale afgiften, siger Dennis Lange til Hvidovre Avis.
Hvidovre Avis har også spurgt FDM om afgiftens størrelse – og om der er et maksimum. – Der er ikke en lovfastsat beløbsgrænse for private parkeringsafgifter, men beløbet skal aftaleretligt være rimeligt og stå mål med forseelsen. Baseret på praksis på området, vil jeg umiddelbart vurdere, at 970 kr. næppe vil blive underkendt af domstolene – men der kan være konkrete omstændigheder, der fører til det modsatte, siger Dennis Lange til Hvidovre Avis.
key