– PPR fungerer ikke...

Fik denne overraskende melding fra lærerne, skriver JESPER HJELM:
LÆSERDEBAT: I lørdags deltog jeg, sammen med 6 andre partier som panel i en fint tilrettelagt og gensidigt oplysende skolepolitisk debat på Hvidovre Lærerforenings medlemsweekend i Frederiksdal.
Den gode stemning og det fantastiske vejr, stod pludselig i skærende kontrast til et fælles suk fra salen af lærere, der fra flere skoler bekræftede, at PPR ikke eksisterer, hvilket jeg tolker til at det ikke fungerer.
PPR udfylder en væsentlig rolle, måske den væsentligste nøglerolle ift. at henvise børn med særlige behov til et passende tilbud, og rådgive skole/lærere/forældre i at håndtere børn med udfordringer.
Stort set alle klasser har en eller flere inklusionsbørn. Netop derfor er en PPR’s rolle central, ikke kun for børn i specialområdet, men for alle børns trivsel.
Jeg er ked af at sige det så firkantet, men hvis det er korrekt hvad lærerne fortæller, så er det her bare en ”GO FIX!” situation for Center for Skole og uddannelse. For i sidste ende går det ikke ”kun” ud over trivsel, men også undervisningseffekten og arbejdsmiljøet på skolerne. Alt sammen noget der skal værnes om.
Det blev nævnt, at udfordringerne med skiftende psykologer i PPR er hovedproblemet. Det er generelt svært at holde på PPR-psykologer.
Jeg har for vane at komme med konstruktiv kritik i mine læserbreve. Jeg foreslår at se på strukturen omkring psykologerne. Hvis forvaltningen er dårlig til at holde på dem, kunne man f.eks. lade dem referere til skolelederne. Man kunne også overveje at indlægge fastholdelsestillæg i kontrakten.
Lige meget hvad, så SKAL PPR fungere, ellers er andre initiativer ift. trivsel spild.
Jesper Hjelm
Næstformand,
Det Konservative Folkeparti
i Hvidovre
(Foto: fra paneldebatten ved lærernes medlemsweekend)