Svar fra hospitalsledelsen: – Kan ikke tage de tomme lokaler i brug lige nu...

Svar fra hospitalsledelsen: – Kan ikke tage de tomme lokaler i brug lige nu...

NYHEDER: Hvidovre Avis har forelagt patienter og pårørendes kritik af Hvidovre Hospital for vicedirektør Kurt Stig Jensen, som er ansvarlig vicedirektør for bl.a. Gastroenheden og Serviceafdelingen:

– Først og fremmest er jeg ked af at høre om patienternes og de pårørendes oplevelser. Vi bestræber os hver dag på at tage godt hånd om vores patienter og deres pårørende, når de er indlagt hos os, og derfor gør det selvfølgelig indtryk. Vi hører altid gerne fra patienter og pårørende, hvis der skulle være spørgsmål eller oplevelser, man har brug for at drøfte med os. Man kan kontakte hospitalet eller afdelingsledelsen direkte, siger Kurt Stig Jensen.

De tomme lokaler

– Det er korrekt, at der er stuer, der står tomme i det tidligere afsnit 324. Det skyldes, at afsnittet flyttede ud i vores nye Center A i starten af november. Jeg kan godt forstå, at det virker oplagt at tage de stuer i brug, når der er mange patienter, men det er p.t. ikke muligt. Det skyldes bl.a., at der ikke er det nødvendige apparatur, fordi det er flyttet med ud i Center A, og det samme gælder det personale, der tidligere arbejdede på stuerne, og som jo nu arbejder i det nye center.

– Planen for stuerne på det lukkede afsnit er, at de skal tilpasses, så der kan åbne enestuer til de fleste patienter. Det er i øvrigt planen for hele hospitalet. På nogen af stuerne vil der blive mulighed for pårørende at overnatte, hvis der er særligt behov for det. Sådan en tilpasning kræver dog planlægning og evt. ombygning, og derfor går der lidt tid, før de tomme stuer kan tages i brug.

– Der er i perioder mange patienter, og det forsøger vi at håndtere bedst muligt. Der kommer ikke flere patienter på stuerne, end de er beregnet til, men der kan være snævert med plads, når der også kræves udstyr på stuerne, og det er selvfølgelig ikke den bedste oplevelse for patienter og pårørende.

Foretager opfølgende kontrol

– Jeg beklager også, hvis patienterne og de pårørende har oplevet problemer med rengøringskvaliteten. Det er et eksternt firma, der står for rengøringen, og firmaets ledelse har sammen med vores serviceafdeling i dag foretaget en stikprøvekontrol af rengøringskvaliteten på afsnit 322, og det så fint ud. I de kommende uger vil de foretage opfølgende kontrol med henblik på at følge kvaliteten af rengøringen.

– Generelt kan jeg oplyse, at rengøring på hospitalet foretages med udgangspunkt i de gældende infektionshygiejniske forskrifter, og vi gennemfører systematisk kontrol.

– Patienter og pårørende er altid velkomne til at kontakte rengøringsafdelingen direkte hele døgnet, hvis der opleves behov for ekstra rengøring. Kontaktoplysninger ses på et visitkort, der placeres hos patienterne, slutter vicedirektøren.

red
menu
menu