Frydenhøjskolens K-klasser udtrykker sig gennem kunst

Frydenhøjskolens K-klasser udtrykker sig gennem kunst

Eleverne har arbejdet under temaet “selvportrætter og identitet”. Udstiller på Hvidovre Hospital i december

K-klasserne på Frydenhøjskolen har igen været så heldige at blive inviteret af Hvidovre Hospitals Kunstforening til at udstille elevernes værker. Det er et helt særligt forløb, som både lærere og elever glæder sig til.

I gennem længere tid har de yngste elever arbejdet under temaet “selvportrætter og identitet”. Et tema, som er blevet grebet an på forskellige måder, stilarter og ved brug af forskellige teknikker.

0. klassen, KF har malet selvportrætter med akvarel. Eleverne har arbejdet med grundfarver og hver især taget udgangspunkt i deres yndlingsfarve, der er brugt som baggrundsfarve til selvportrættet. Herefter har eleverne nærstuderet sig selv i spejle, taget selfies på deres iPads, kigget på hinanden og øvet sig ved også at male klassekammeraternes portræt. Eleverne har også arbejdet med symboler, og de har hver især placeret et symbol, der siger noget om, hvem de er, og hvad de kan lide, i deres selvportræt. En af pigerne har malet heste og placeret dem som symbol i sit selvportræt.

1. og 2. klasse, KE har portrætteret sig selv ud fra et foto, som er blevet forstørret. Her har de været kreative med forskellige typer af farve, bl.a. kridt- og fedtfarver. Eleverne har leget med nuancer ved at gnide farverne ind i hinanden, og de har på den måde skabt deres helt egen stil og udtryk. Farvearbejdet har været en krævende proces, da det er en teknik, som kræver stor tålmodighed og finmotoriske færdigheder.

Giver malerierne dybde og personlighed

2. til 4. klasse, KD har arbejdet med abstrakte selvportrætter. Eleverne har studeret abstrakte portrætter, inden de selv er gået i krig med egen kreativ proces. Som opstart har eleverne malet sit lærred med akrylmaling i en blå nuance, som de selv har blandet. Bagefter har eleverne givet selvportrættet form med sort streg. For at give malerierne dybde og personlighed er der arbejdet med decoupage som kunstteknik. Det har krævet stor tålmodighed, da det er en langsommelig og nøjsom proces. KD har også arbejdet med symbolik i det abstrakte selvportræt. En af eleverne har bl.a. givet sig selv katteører og en hale som symbol på sin interesse for katte, mens en anden elev har dekoreret sin bluse med dyrepoter.

6 og 7. klasse, KC har i faget håndværk og design arbejdet med “tråden” som tema ud fra et ønske om at give eleverne forståelse for tekstilernes betydning i vores hverdag. Eleverne er blevet præsenteret for forskellige typer af tekstiler, og hvordan de fremstilles. De har arbejdet med primitiv vævning og har forinden selv fremstillet deres væv af genbrug og naturens materialer. I processen har der vist sig at være mange udfordringer for elever og lærere. Det har krævet høj koncentration og ihærdighed at holde orden i både tran og tråd.

Der er blevet kæmpet bravt, og tålmodigheden er blevet sat på prøve, når man nogle gange har måtte pille op for at starte forfra, men alle er kommet godt og flot i mål.

Udstillingen kan ses i Hvidovre Hospitals vandrehal og i personalecaféen fra på mandag den 2. december kl. 16.00, hvor Hvidovre Hospitals Kunstforening har inviteret elever med familie til fernisering og hygge. Kunstværkerne kan opleves i hele december måned.

Eleverne i de større klasser har haft håndværk som tema.

Eleverne i de større klasser har haft håndværk som tema.

K-klasserne viser de flotte værker på Hvidovre Hospital.

K-klasserne viser de flotte værker på Hvidovre Hospital.

menu
menu