Holmene:

Holmene:

Trafik og vækst er udfordringerne

Visionært, godt og inddragende i forhold til de nuværende virksomheder på Avedøre Holme.

Der er dog et par forbehold, som efter Grundejerforeningen Avedøre Holmes mening ikke må overses. Det ene er løsningen af de trafikale problemer. Det andet er, at der skal ske en vækst inden for erhvervslivet, for at projektet lykkes.

Sådan lyder det fra formanden for Grundejerforeningen Avedøre Holme, Michael Bruhn, om det stort anlagte projekt Holmene, som Hvidovre Kommune præsenterede mandag formiddag. Michael Bruhn er til daglig direktør i PFA Ejendomme.

Hvordan ser grundejerforeningen på planerne om udvidelsen Avedøre Holme?

- Vi har haft dialog med kommunen om udvidelse i flere omgange, og vi synes, det er en god idé. I første omgang var det ikke så visionært, men så kom man med de her holme, som vi ikke har set før. Vi synes, det er visionært og en god idé, siger Michael Bruhn til Hvidovre Avis.

Michael Bruhn understreger også, at området efter hans og grundejerforeningens mening trænger til en opdatering.

- Det har været vigtigt for os, at den her udvidelse ikke forhindrer os i udvikle erhvervsområdet. Så det her med at flytte Lynetten og Biofos ud på en af Holmene er helt genialt. Det er med til at placere Danmark som et land, der går foran på miljøområdet, siger han.

Fornyelse ønsket, vækst nødvendig

Han tilføjer, at grundejerforeningen længe har ønsket fornyelse i området, men at det naturligvis har været vigtigt for de nuværende virksomheder på Avedøre Holme, at det ikke ville ske på bekostning af dem.

- Vores bekymring har været, om man ville bibeholde det som et erhvervsområde. Vi har været bekymrede for, om man ville lave boliger og børnehaver, som betyder, at virksomheder skal overholde store krav, der ville gøre det svært at være her, siger han.

Med Holmene er der imidlertid alene lagt op til, at området skal bruges til industri. For Michael Bruhn er der desuden ikke tvivl om, at det er nødvendigt med vækst, hvis en udbygning skal være attraktiv i et længere perspektiv.

- Der er et dokumenteret behov for erhvervsområder, men man skal selvfølgelig passe på med at fremskrive alt. Men det er ikke helt forkert, at der er et behov for et moderne erhvervsområde, der ligger tæt på København, og som har hurtig adgang til motorvejsnettet. På den måde er det her område meget unikt og attraktivt. Men hvis der ikke er vækst, så kan området godt komme til at kanibalisere på andre erhvervsområder, siger han.

Trafik afgørende

Et andet svagt punkt i planerne er i følge Michael Bruhn trafikafviklingen til og fra Avedøre Holme.

- En anden bekymring er trafikken. Men det ser ud til, at man er klar over, at det ikke kan lade sig gøre, hvis man ikke gør noget ved trafiksituationen. Man kan ikke lave 12.000 arbejdspladser og regne med, at medarbejderne kommer flyvende eller tager vandskiene på arbejde. Men det går jeg ud fra, at man tænker det ind. Ellers kommer det her projekt ikke til at lykkes, siger Michael Bruhn.

Med sit kendskab til området og virksomhederne på Avedøre Holme peger han på en kombineret løsning på trafikudfordringerne.

- En kombination af letbanen og metroen havde været godt, men metroen er nok ikke realistisk. Og hvis man nu havde forlænget letbanen ud til Avedøre Holme og hen over Amager, så havde man bundet det hele sammen. At tro, at man kan busbetjene hele området er heller ikke realistisk. Så jeg mener, at der både skal tænkes offentlig transport og mere og bedre afkørsel ind i det, hvis man skal sikre, at det her område forbliver et erhvervsområde, siger han.

Han tilføjer, at der med de 20-årige planer om Holmene er tid til at gennemtænke, hvordan problemet skal løses. Samtidig lægger han dog heller ikke skjul på, at afviklingen af trafik er afgørende for projektet.

- Hele projektet hviler på, at man kan sælge nogle grunde. Og der er ikke nogen virksomhed, der skal foretage investeringer i den størrelse, der kan have, at deres medarbejdere sander til i trafikale udfordringer, siger han.

key

menu
menu