Husk: Beskyt bilen mod rust

Husk: Beskyt bilen mod rust

Åbent hus i weekenden hos Hvidovre Antirust Center

Hvidovre Antirust Center holder i weekenden den 16. og 17. marts åbent hus på H.J. Holstvej 8, fra kl. 10-15, hvor de vil fortælle alt om rustbeskyttelse. På dagen kan man også få et gratis rusteftersyn af bilen og være med i lodtrækningen om en komplet rustbeskyttelse, og så er der en forfriskning samt noget godt fra grillen samt kaffe, øl og vand.

Rustbeskyttelse er vigtigt i det danske klima. Særligt den første behandling er vigtig og giver den største værdi, da den sikrer, at bilen bedre kan modstå vind og vejr. Få bilens rustbeskyttelse tjekket omkring hvert andet år - det er ikke sikkert, at den trænger, men det er en god ide at få det undersøgt.

Salt på vejene

Vi er vidne til endnu en vinter hvor store mængder salt spredes ud over landets veje, for at vi som trafikanter kan komme sikkert frem. Salt er en ødelæggende cocktail og virker som en aggressiv elektrolyt når den kommer i forbindelse med jern og fugt. Biler er ikke bygget specifikt til det Danske klima, så derfor er vores anbefaling at biler rustbeskyttes helt fra nye, og gerne inden de har kørt på landevejene. Den første rustbeskyttelse er absolut forebyggende, og lukker af for både fugt og ilt ved de mange pladeoverlæg og samlinger som findes på bilen. Få bilen rustbeskyttet med det samme uanset tidspunktet på året hvis bilen ikke tidligere er blevet rustbeskyttet på eftermarkedet. Er bilen derimod blevet rustbeskyttet inden for de seneste to år, og er den tilbageværende rustbeskyttende olie-/voks hinde fortsat aktivt, er vores anbefaling derimod at strække tidspunktet til en fornyet behandling til det lidt tørrer tidspunkt på året, fra april til oktober.

Vigtigt med proceduren

Ifølge Jan Helbo bliver bilerne mere og mere komplekse, det kræver viden om hvordan bilens metaldele er samlet, og det gør det vanskeligere at komme til, når man skal undervognsbehandle.

- Jo hurtigere man får lukket af for fugt og salt til metaloverflader, især på den del af bilen, som er nærmest kørebanen, jo bedre kan bilen modstå rust, og dermed forlænge levetiden, forklarer han og tilføjer, at det er vigtigt, at rustbeskyttelsen foregår efter den rigtige procedure, hvor inderskærme og bundplader først afmonteres, og efterfølgende kan der så afrenses med varmt vand under tryk. Når alt snavs og saltrester er vasket af, skal bilen tørres grundigt, og først her kan den egentlige rustbeskyttende behandling iværksættes.

Vigtigt med en ren bil

Sørg for at din bil løbende er rengjort. Det danske klima er hårdt for bilen med fugtige perioder og en del salt på vejene i vinterhalvåret, som gøre skade på bilen. Så frem med vaskeudstyret eller en tur på tankstationernes vaskehaller. Vi anbefaler ikke undervognsvask med højt spuletryk, da der er fare for at beskadige rustbeskyttelsen under bilen. Om vinteren vil der også være risiko for at det vand som anvendes indeholder forholdsvis meget opløst salt, som er en farlig cocktail at få ind i bilens hulrum og på øvrige metaloverflader.

Teknologisk institut: garanten for kvalitet

Teknologisk Institut udførte en stikprøvekontrol hos Hvidovre Antirust Center, mandag den 4. marts og havde udvalgt fem tilfældige biler til et omfattende 42 punkts tjek. Samtlige biler blev godkendt uden nogen form for fejl og mangler. Værkstedet blev også set efter og både værksted og udstyr var 100 % i orden ifølge Teknologisk Instituts statusrapport.

Kilde: Teknologisk Institut

menu
menu