Lokal lærer hitter på nettet med matematik

Lokal lærer hitter på nettet med matematik

Flemming Nielsen, folkeskolelærer bosat i Hvidovre begejstrer både egne elever og en hel del andre med sine videoer om matematik

En lokalt bosat matematiklærer ved navn Flemming Nielsen er gået viralt på nettet med sin corona-matematik. En af hans undervisningsfilm er i skrivende stund blevet set knap 9.000 gange.

I videoen, der er lavet til en af hans 8. klasser, forklarer han med barbiedukker, hvordan SIR-modellen kan bruges. SIR-modellen kan beskrive udviklingen af visse epidemier.

65-årig Flemming Nielsen underviser til dagligt 7. og 8. klasser på Sankt Annæ Gymnasium, og han lægger ikke skjul på, at han, selvom han kun er 1,5 år fra pension, fortsat er vildt begejstret for at være lærer. Han lægger dog heller ikke skjul på, at de sidste knap tre ugers arbejde, både på godt og ondt, har vist ham, hvordan den daglige trummerum uden coronasituationen også har sine begrænsninger.

- Lige nu arbejder jeg mere end jeg nogensinde har gjort, men jeg oplever også, at jeg har fået sindssygt mange ideer til spændende undervisning. Desuden kan jeg med hjemmeundervisningen også give respons til børnene på en helt anden måde, end jeg plejer, siger han over FaceTime til Hvidovre Avis.

Responsen fra lærer til elev er for Flemming Nielsen helt unik.

- Den her situation tydeliggør vigtigheden af repsons i forhold til læring. Og til daglig har jeg ikke mulighed for at gøre det helt på samme måde som nu, hvor jeg kan gøre det helt rettet mod den enkelte, siger han.

Holder modet oppe

Han tilføjer, at det er en afsindigt spændende periode, og at det ud over god undervisning også er meget vigtigt for ham at holde modet oppe hos hans elever.

- Som lærer skal man gøre rigtig meget for at holde modet oppe hos de unge mennesker og for at sikre, at at de holder næsen i sporet og selvfølgelig minde dem om, at nu er det ved at gå bedre og at kurven er trukket ud, siger Flemming Nielsen.

Samtidig ser han, ud over de førnævnte gode ideer og den nye form for respons, også, at eleverne viser nye sider af sig selv.

- Jeg får geniale besvarelser, og jeg kan se, at eleverne sender opgaver til mig til sent ud på aftenen, fortæller han.

Flemming Nielsen bevæger sig under interviewet op til sin computer. Han vil vise nogle af de besvarelser, som han har fået fra sine elever. Han har f.eks. bedt dem lave en skulptur af køkkenredskaber og om at beregne rumfanget af skulpturen. Han viser med tilfredshed de udregninger, som hans elever har lavet.

- Det her er virkelig fedt, siger han med tydelig begejstring i stemmen.

For meget drift

Fra et lærerperspektiv står det imidlertid også klart for ham, at den almindelige undervisningsform og de rammer, som undervisningen til daglig er underlagt, i nogen grad begrænser kreativitet og de skæve og til tider geniale indfald og retursvar fra elever.

- I den normale trummerum oplever jeg ikke, at der er tid til at få de her ideer. Så den her situation har også tydeliggjort, at der for mig at se er noget uhensigtsmæssigt i den måde læreres arbejde er organiseret og rammesat på. Der er for meget drift og for lidt tid til refleksion, siger han og uddyber.

- Det har været enormt inspirerende, og der har været plads til kreativitet, fordi man som lærer lige nu ikke er bundet op på undervisningstimer, hvor man i løbet af en time skal tage mange tusinde beslutninger, hvoraf mange måske ikke engang er bevidste. Det kan være ekstremt hårdt mentalt, siger han.

Flemming Nielsen har været lærer i knap 36 år, de sidste 13 år på Sankt Annæ Gymnasium, hvor han i denne tid underviser samlet 84 elever hver uge. Han har desuden arbejdet 6 år på Statens Pædagogiske Forsøgscenter (SPF), hvor han arbejdede med, hvordan undervisning kunne se ud i 2020.

- De ting jeg laver nu minder faktisk om det, vi arbejdede med. Så jeg henter da inspiration fra det og forsøger at udvikle undervisningen, siger han.

Med knap 9.000 visninger på Youtube er der noget der tyder på, at Flemming Nielsen har ramt en interesse for corona-matematik og matematik generelt. Og læreren fra Hvidovre lægger da heller ikke skjul på, at han er glad, hvis han undervise på en måde, der vækker interesse.

- Jeg har den samme arbejdsglæde, som dengang jeg var lærer på SPF, hvor 200 timer om året var afsat til udviklingsarbejde. Man skal være nysgerrig med henblik på, hvad der virker for ungerne. Så jeg håber da, jeg kan levere noget undervisning, som mine elever er begejstrede for. Men jeg er da dybt imponeret over, hvad de sociale medier kan, og jeg er fuldstændig spirrevips over, at der er så mange visninger. Det bekræfter mig i, at det er sindssygt skægt at være lærer, slutter han.

Flemming Nielsen har desuden en hjemmeside www.n-fag.dk, hvor man kan følge med i hans coronamatematik.

menu
menu