Robot svarer forvirrende på byggeansøgninger

Robot svarer forvirrende på byggeansøgninger

Man kan altid forvente konkret svar på en byggeansøgning - robotsvaret skal man tilgengæld ikke regne med

“Fuldt oplyst med fyldestgørende materiale” lyder umiddelbart som om et svar på, at man har sendt tilstrækkeligt med oplysninger om sin byggeansøgning til Hvidovre Kommunes byggesagsteam.

Svaret kommer imidlertid fra en robot og betyder ikke det, man kunne tro.

- Så snart den (byggeansøgningen, red.) kommer ind, registrerer og sorterer Byg og Miljø-systemet byggeansøgningen, som herefter bliver lagt i kø og afventer kommunens behandling. Efter tre uger sender systemet automatisk en meddelelse til ansøgeren om, at deres byggesag er “fuldt oplyst med fyldestgørende materiale”, lyder det i en pressemeddelelse fra Hvidovre Kommune.

Forvirrende

Og netop den besked har givet anledning til forvirring for nogle ansøgere, da den giver indtryk af, at ansøgningen er godkendt af kommunen, og klar til at blive behandlet.

- Det er desværre ikke tilfældet. Meddelelsen er autogenereret af en robot og bliver sendt til ansøgeren, så snart de tre uger er gået, uanset om kommunen har haft mulighed for at vurdere ansøgningen og om det indsendte materiale er fyldestgørende, står der i en pressemeddelelse, som Hvidovre Kommune har udsendt.

Centerchef for Plan og Miljø, Anja Dalberg uddyber og påpeger, at man som byggesagsansøger altid kan forvente at få direkte svar på sin ansøgning:

- Vi har i perioder haft udfordringer med at nå at behandle en ansøgning indenfor tre uger, men uanset hvad får alle ansøgere direkte besked fra kommunen om, hvorvidt deres byggeansøgning kan godkendes eller ej, eller om der er brug for yderligere materiale, fortæller centerchefen.

Beklager misforståelser

Fra centerchefen lyder det endvidere, at byggeansøgninger typisk kræver en del informationer, som ikke alle ansøgere er bekendte med. Det førnævnte robotsprog skal man som byggeansøger derfor ikke tage for pålydende.

- Hvidovre Kommune beklager de misforståelser, som de robotgenererede beskeder kan have medført og i noget tid endnu vil medføre. Der er løbende fokus på at fremme brugervenligheden i IT-løsningerne på området, og Hvidovre er i tæt dialog med leverandøren af den digitale løsning for at gøre den bedre, står der i pressemeddelsen.

Hvidovre Kommune arbejder målrettet på at forbedre sagsbehandlingen på byggesagsområdet. Målet er, at ansøgninger gennemgås indenfor en uge, hvorefter ansøgeren vil blive kontaktet omkring evt. manglende materiale.

- Fremadrettet skulle antallet af robotgenerede beskeder derfor gerne falde, står der i pressemeddelelsen.

red

menu
menu