Slummen kom til Hvidovre

Slummen kom til Hvidovre

Der er langt fra en tryg hverdag på Langhøjskolen til slummen i hovedstaden i Bangladesh. Men eleverne fik lov at snuse til virkeligheden for deres jævnaldrende i Dhaka, da årets U-landskalender blev introduceret på skolen

- Hvis vi deler jer op i to grupper, så vil den ene halvdel af jer gennemføre folkeskolen. Den anden del, som dropper ud af skolen, arbejder i stedet op mod 60 timer om ugen og har måske kun én fridag.

Sebrina Steensgaard fortæller eleverne på Langhøjskolen om et af de problemer, PlanBørnefonden med overskuddet fra årets U-landskalender vil gøre noget ved. Sammen med tre andre foredragsholdere turnerer hun Danmark rundt i november med foredraget “Tag med til Bangladesh”. Foredraget er udviklet af PlanBørnefonden og skal give elever fra 0. til 6. klasse en introduktion til, hvordan det er at være barn i Dhaka.

Sebrina besøgte selv slummen i Dhaka i 2017 som en del af Operation Dagsværk, hvor hun mødte nogle af de unge piger og drenge, der dropper ud af skolen for at ende som børnearbejdere eller børnebrude i stedet.

- Der var virkelig mange børn i gadebilledet, som burde være i skole. Jeg fik et indtryk af nogle enormt seje børn. Jeg blev ret overrasket over deres motivation for at ændre deres situation og gøre noget ved de vilkår, de lever under. Så jeg oplevede nogle børn og unge, der enormt gerne selv vil gå i skole. Det er ikke lysten, der mangler i hvert fald, fortæller Sebrina, der læser antropologi på Københavns Universitet.

Gennem en lille times tid giver hun med billeder og videoklip eleverne et indblik i den hverdag, deres jævnaldrende har ca. 6.000 kilometer fra Danmark. Blandt andet ser de klip med nogle af børn, Bubber har besøgt som ambassadør for PlanBørnefonden. En af dem er 14-årige Johnny, der måtte droppe ud af skolen efter kun to år, fordi familien ikke længere havde penge til at betale for hans skolegang. Nu knokler han i stedet 10 timer om dagen som arbejdsdreng på et værksted, der laver svejsearbejde. Hans løn er et nødvendigt bidrag for, at familien har råd til at spise og blive boende i slummen. Mens drengene ofte må arbejde i stedet for at gå i skole, bliver mange af pigerne gift bort, så deres forældre ikke skal betale for mad og skolegang. Mere end hver anden pige i Dhaka bliver gift, før hun fylder 18 år.

Skolen skal vende udviklingen

Med overskuddet fra Børnenes U-landskalender 2019 vil PlanBørnefonden vende udviklingen ved at styrke de lokale elev- og forældreråd samt skolebestyrelsen på den enkelte skole. Samarbejdet mellem skolen og forældrene skal øge forståelse af den langsigtede værdi af børns skolegang. For færdiggør børnene skolen, har de langt bedre mulighed for at skabe en fremtid, hvor de selv vælger både job og partner, ligesom uddannelse giver dem en reel chance for at løfte sig selv ud af slummen.

Det er en svær virkelighed at forholde sig til for eleverne fra 2. klasse på Langhøjskolen. Men oplægget om Bangladesh har sat gang i tankerne, inden de går i gang med at arbejde med undervisningsmaterialet, der følger med U-landskalenderen.

- Mange bliver enormt overraskede over at se billeder og videoer fra slummen – se, hvordan de virkelig lever. Men børnene stiller virkelig mange gode spørgsmål, og jeg oplever, de er meget interesserede i, hvordan deres jævnaldrende i Bangladesh har det, fortæller Sebrina Steensgaard.

Lærer Maria Christensen fra Langhøjskolen fortæller, at foredraget har sat tydelige spor hos eleverne.

- Forskellen mellem elevernes egne muligheder og børnene i Dhakas virkelighed har fyldt efter oplægget. Oplevelserne har også rakt ud over skolen, og eleverne har hjemme fortalt om emnerne. For flere af eleverne var det desuden vigtigt at holde fast i lyspunkterne: At børnene har det sjovt, selvom de bor et lidt dårligt sted, lyder det fra hende.

Bubber

Bubber

menu
menu