TV-REKLAMER FOR DÅRLIGE!

TV-REKLAMER FOR DÅRLIGE!

Virksomhedsejerne bør tænke sig godt om, mener BSJ, - lokal erhvervskonsulent:

En virksomhedsejer i Hvidovre Syd kontaktede mig forleden, idet han ønskede at bruge tv-reklamer.

Mit svar var ganske enkelt: Tænk dig rigtig godt om!

Alt for mange af de reklamer du ser på din tv-skærm, er simpelthen for dårlige. Lad mig blot nævne nogle få ankepunkter:

Høj og støjende underlægningsmusik

Musikken er ofte så høj, at den totalt overdøver budskabet. Musik skal tilpasses lytteren, nogle elsker klassisk andre foretrækker jazz og, det skal være afdæmpet - med mindre du sælger musik!

Engelsktalende på højt plan

Det er ikke alle, f.eks. mange af dine kunder, der forstår engelsk på universitetsniveau, du skal altid forsøge “at ramme” dine tilhørere - ellers lytter de ikke efter!

Hurtigt og uforståeligt tale

Der tales så hurtigt, at ingen forstår, hvad du taler om. Nogle kalder det “vrøvletale”. Tv-reklamer er virkelig kostbare, så nogle har den opfattelse, at der skal lires ufattelig megen tekst af, uanset om tilhørerne forstår indholdet.

Fremmedord

Mange anvender fremmedord, som kun enkelte såkaldte fagidioter forstår. Disse ordgejlere burde slet ikke beskæftige sig med reklame. Budskabet vækker udpræget irritabilitet - helt modsat formålet!

Telefonnumre

For mange år siden besluttede “de lærte”, at telefonnumre skulle adskilles som tlf. 12 34 56 78. Desværre har utallige ikke gjort sig umage og skiller tallene som eksempelvis; tlf. 12 345 678 eller 1234 4567.

Dårlige skuespillere

Nogle virksomheder bruger “direktøren” som speaker, men vedkommende har i de fleste tilfælde slet ikke forstand på moderne marketing. Andre anvender udprægede amatører, der slet ikke er scenevante.

Langtrukken og dyrt tema

Især udenlandske virksomheder kører meget professionelle tv-reklamer, åbenbart uden at tænke på tilhørerne - simpelthen spild af kostbare annoncekroner!

Gentagelser

Da jeg gik i reklameskole lærte jeg, at en tv-reklame KUN måtte køre over fem gange - ellers udløste den først kedsomhed og senere irritation!

Spild af reklamekroner

Tænk lige over, at et almindeligt tv-reklamespot, eksempelvis på ½ minut, let koster i størrelsesordenen kr. 50-60.000.

Respondenten

Måske skal du også spekulere over, hvem der er din målgruppe og, hvordan vil du ramme denne og, tal så direkte til vedkommende.

Yngste elev gør det ligeså godt

Ofte får seerne det indtryk, at virksomhedens yngste elev et sat til at udforme reklamebudskabet. Tænk på prisen!

Urealistiske opstillinger

Nogle gange skal seerne åbenbart tro, at de befinder sig på en fjern planet. Sørg for at være jordnær.

”Gør en forskel”

Såkaldte moderne og smarte udtryk virker udelukkende på teenagere. Er det dem, du vil ramme? Sikkert ikke altid!

Skære ansigt

En såkaldt reklameskuespiller, der viser et fjollet ansigtsudtryk skaber absolut ikke det ønskede resultat - drop det helt tåbelige og totalt uprofessionelle!

Urealistiske høje priser

En virksomhed fortalte utallige gange, “at du kan købe en seng for KUN kr. 59.600”. Den pågældende burde vælge et helt andet reklame medie, der stemmer overens med målgruppen.

Blikket

En kendt virksomheds medarbejder fortalte om produktets lyksaligheder, men vendte sit blik ned mod højre hjørne - du skal selvfølgelig se direkte på dine tv-seere!

- og sådan kunne vi blive ved!

For “god ordens skyld” har jeg ikke nævnt de udhængte reklamebureauer eller virksomheder ved navn - forhåbentlig kender de sig selv!

SJ, erhvervskonsulent , MDM

Hvidovre Syd

menu
menu