Chok i Filmbyen: BEBOERE KLAGER OVER NATUREN
Her er virkeligheden – og nej, det er ikke ”FAKE NEWS”, siger NATURENS SANDE VEN:
LÆSERDEBAT: Enkelte vælger at flytte til boligområdet Filmbyen, velvidende at de bliver naboer til Quark Naturcenter. Det er tilsyneladende dejligt med et naturcenter, så længe der bare ikke er for meget natur. Nu klages der over hanegal, og det lyder i sagsakterne, at dyrene ligefrem lugter.
Man må undre sig over, om det ikke havde været en genial idé at undersøge området, før man flyttede ind? Så havde man nemlig hurtigt konstateret, at her ligger et aktivt og velplejet naturområde i en landzone – med alt hvad det indebærer af liv og lyde. Det svarer jo til at flytte klos op ad en motorvej for bagefter at klage over støjen. Faktisk kan motorvejen i baggrunden høres 24/7, men det er mærkværdigvis ikke noget, som ”vi og mine beboere fra Filmbyen” vil klage over.

Hønsegården på Quark Naturcenter
Når man bosætter sig i et boligområde lige op til en landzone, har man i juridisk forstand ”søgt generne”. Man kan ikke kræve landzonen omdannet til et lydisoleret vaskeri, bare fordi man har krydset et zoneskel.
Det mest mærkværdige er dog, at klageren konsekvent underskriver sig på vegne af ”naboerne” og ”os i Filmbyen”. Det minder lidt om læserbreve fra før i tiden, underskrevet: ”Det er vi mange, der mener” – en bekvem formulering, når man vil ophøje sin egen irritation til en folkebevægelse. Det virker fuldstændig udokumenteret. Mange af os har netop valgt Filmbyen på grund af nærheden til naturen og ser hønseholdet som en stor berigelse. Er det virkelig ”naboernes” ønske, at en hane skal aflives, fordi én person ikke har læst lokalplanen?
Det ville være oplagt at lave en film om emnet: ”Velkommen til Filmbyen – her elsker vi naturen, så længe den tier stille, ikke lugter og retter sig efter tilflyttere uden mandat.”
Det er desværre ikke fiktion, men den triste virkelighed for personalet på Quark, der nu skal bruge tid på nabokrig i stedet for naturformidling. Det bliver nul stjerner herfra.
God dag
Naturens sande ven
Foto: Hanen, der bor på Quark Naturcenter
