Fireårig aftale sikrer lokalradioens fremtid
Kommunen og nærradioen indgår historisk samarbejdsaftale
NYHEDER: Med underskrifterne på en ny samarbejdsaftale i mandags er vejen banet for et styrket samarbejde mellem Hvidovre Kommune og Hvidovre Nærradio. Aftalen, løber fra i den 1. januar 2026 og fastlægger rammerne for samarbejdet de næste fire år – frem til udgangen af 2029.
Aftalen er et direkte resultat af budgetaftalen for 2026, hvor Kommunalbestyrelsen besluttede at forhøje nærradioens årlige driftstilskud med 200.000 kroner. Det samlede årlige tilskud vil herefter udgøre 609.027 kroner eksklusive moms i 2026, med årlig regulering i henhold til KL’s pris- og lønskøn.
Aftalen åbner nye muligheder
Samarbejdsaftalen er den første formelle aftale mellem kommunen og nærradioen, og den sikrer, at de kommunale midler anvendes til lovlige, kommunale formål. Midlerne må udelukkende bruges til løn til radioens ansatte, driftsudgifter som musikrettigheder, licenser, teknisk drift og vedligeholdelse samt forsikringer, administrative udgifter og markedsføring. Ifølge stationsforstander Per Schreiber gør aftalen det muligt for radioen at blive mere synlig i gadebilledet. Blandt andet er det lykkedes at sætte skilte op ved Frihedens Idrætscenter, inde i selve volleyballhallen samt på bagsiden af en bus 132, som også kører lidt på linje 137 og 139.
Nærradioen forpligter sig til lokal forankring
Som modydelse for tilskuddet skal Hvidovre Nærradio levere en række konkrete ydelser til kommunen. Blandt andet minimum 50 timers ugentlig sendetid fordelt over alle ugens dage, mindst én time egenproduceret, lokalt indhold hver uge i 50 uger om året, dækning af lokale begivenheder, herunder kommunale bekendtgørelser og transmission af Kommunalbestyrelsens møder. Derudover skal der være partipolitisk balance, så alle partier i Kommunalbestyrelsen får mulighed for at komme til orde, og inddragelse af lokale borgere gennem interviews, reportager og besøg hos foreninger, samt praktikforløb til lokale borgere i samarbejde med Jobcenter Hvidovre.
Per Schreiber forklarer, at kravene om 50 timers ugentlig sendetid er en smal sag for radioen, idet de allerede sender 168 timer om ugen – non-stop alle ugens syv dage.
– Det, der er værd at bemærke, er, at den egenproducerede time er noget, vi opfylder allerede fra om tirsdagen, da vores nyhedsflade varer en halv time og sendes mandag til torsdag fra kl. 10.30 til 11 med genudsendelse samme eftermiddag kl. 17 til 17.30.
Som programoversigten er i dag, laver vi – sammenlagt – 17 timers ny produktion om ugen, siger han.
Samarbejdet med kommunen udvikles
Samarbejdet med Hvidovre Kommune har hidtil været på mundtlig basis, og aftalerne har kun bestået af løn til en ansvarlig samt betaling af musikudgifter og øvrige radiodriftsomkostninger, såsom sendetilladelser og frekvenstilladelser.
Ifølge Per Schreiber kom samarbejdsaftalen på banen som et forslag fra direktionen, efter at Hvidovre Nærradio havde ansøgt om forhøjet tilskud sidste år, så det kunne komme med i dette års budget.
– Aftalen indeholder primært det, vi allerede laver på radioen, og tanken er løbende at udvikle den. Den nye aftale gør det også muligt at gøre radioen mere synlig og afsætte ressourcer til at håndtere praktikanter, der er i jobafklaring. Derudover gør tilskuddet det muligt at have en enkelt fuldtidsansat samt at give luft til at kunne betale de stigende musikalske udgifter, der er forbundet med radiodrift, forklarer han. Alene i 2026 skal radioen betale ca. 125.000 kroner til foreningerne KODA og Gramex for at sende 14 timers musik om ugen...
Tilsyn og feedback
Hvidovre Kommune vil føre løbende tilsyn med radioudsendelserne for at sikre overholdelse af aftalen.
– Vi ser det som en støtte, fordi vi på den måde føler os mere lyttet til end hvad vi fornemmer i det daglige, siger Per Schreiber.
Radioen har ikke modtaget konkret feedback fra kommunen ud over enkelte ønsker fra politisk side om at være lidt mere synlig – noget, der nu står i samarbejdsaftalen.
Aftaleudkastet har været til høring hos Hvidovre Nærradio, der bakker op om indholdet. Administrationen vurderer, at radioen allerede i dag lever op til de opstillede kriterier, og at aftalen dermed formaliserer en eksisterende praksis.
Beslutningsprocessen har været igennem Kultur- og Fritidsudvalget, Økonomiudvalget og endeligt Kommunalbestyrelsen, der godkendte aftalen den 26. maj 2026.
red
