Grønt gennembrud: Laboratorium får international hæder
Som de første i Danmark har Amager og Hvidovre Hospital modtaget platincertificering fra My Green Lab – en anerkendelse for at skabe et mere bæredygtigt laboratorium
NAVNE: På Hvidovre Hospital ligger et laboratorium, som hvert år analyserer 13,8 millioner blodprøver – ikke kun fra hospitalet, men også fra f.eks. praksislæger i området og andre regioner. Det kræver meget strøm og energi – og dermed udleder det også meget CO₂.
For cirka to år siden gik Klinisk Biokemisk Afdeling i gang med intensivt at arbejde med at gøre laboratoriet mere ”grønt”. Og lige omkring nytår kom belønningen, da afdelingen sikrede sig en platincertificering fra My Green Lab – en internationalt anerkendt certificering inden for bæredygtige laboratorier, og den næstbedste man kan opnå.
– Sundhedsvæsenet står for en stor del af Danmarks CO₂-udledning – især hospitalerne. Derfor er det helt essentielt, at vi ser på, hvordan vores hospitaler kan udlede mindre CO₂. Det er et fantastisk stykke arbejde, der er blevet gjort på Hvidovre Hospital med at finde måder at spare på CO₂-udledningen. Laboratoriets systematisk tilgang viser, at der mange steder, hvor vi kan blive bedre, og jeg håber, at den flotte internationale anerkendelse kan være med til at inspirere andre afdelinger og hospitaler – både i Region Hovedstaden, men også uden for regionens grænser, siger regionrådsmedlem og formand for miljø- og klimaudvalget i Region Hovedstaden Line Ervolder (C)
Fra tanke til handling
Arbejdet begyndte i efteråret 2024 med et simpelt spørgsmål: Hvor meget strøm bruger vi egentlig, og hvor stor er vores CO₂-udledning?
– Det har været en kæmpe øjenåbner, siger Lisbeth Mortensen, chefbioanalytiker i Klinisk Biokemisk Afdeling på Amager og Hvidovre Hospital, og fortsætter:
– Vi startede med at lave en baseline, og så, at vi faktisk lå ret godt. Men vi ville gerne gøre det endnu bedre.
En af de første opdagelser var, at standbyfunktionen på laboratoriets apparatur næsten ikke reducerede strømforbruget. Ved at skifte til sleep-mode kunne afdelingen hurtigt se en markant besparelse, da apparaturets strømforbrug næsten faldt til nul i f.eks. weekender og nattetimer.
Små ændringer – store besparelser

Foto: Lisbeth Mortensen, chefbioanalytiker.
Og det stoppede ikke der. Ved at hæve temperaturen i afdelingens store frysere, hvor der opbevares prøver, fra -80 til -70 grader sparer laboratoriet ét ton CO₂ pr. fryser om året. Når en fryser kan slukkes helt, er besparelsen hele tre tons.
Men den største CO₂-synder viste sig at være de såkaldte stinkskabe, som er en maskine, som personalet bruger til at håndtere sundhedsfarlige stoffer. ”Skabene” holder et konstant undertryk, så farlige dampe suges ud i toppen og ikke indåndes af medarbejderen, som arbejder ”i skabet”.
– Hvis lugerne på skabene står åbne, når vi ikke bruger dem, forbruger de overraskende meget energi. Ved blot at huske at lukke dem, kan vi spare op mod 62 tons CO₂ om året. Det er helt vildt, siger Lisbeth Mortensen.
62 tons CO2 er ca. det, som din benzinbil vil udlede, hvis du kunne køre hele vejen rundt om jorden, og så gjorde det næsten 7 gange. En samlet køretur på godt 270.000 km.
En ny kultur i afdelingen
Certificeringen handler ikke kun om teknik og udstyr, men også om kultur. Personalet har været dybt involveret i processen. Det er ikke altid nemt at ændre på vaner, så afdelingen har indført mange nye arbejdsgange, klistermærker samt jævnlige kontrolrunder, hvor det f.eks. bliver tjekket, at stinkskabenes luger er lukket.
– Det var vigtigt for os, at det også var medarbejdernes projekt. Vi har derfor haft meget fokus på at skabe en stærk grøn kultur i afdelingen. Når folk ser sort på hvidt, hvor meget vi kan spare med små ændringer, bliver de motiverede, fortæller Lisbeth Mortensen.
Certificeringen gælder i to år, og så skal laboratoriet gen-certificeres. Derudover er afdelingen allerede så småt i gang med at kigge på deres andet laboratorium, som ligger på Amager Hospital. Målet er, at det også skal certificeres.
My Green Lab certificering
My Green Lab-certificeringen er et globalt anerkendt program, der er anerkendt af FN, og som hjælper laboratorier med at reducere deres miljøpåvirkning ved at indføre bæredygtige praksisser inden for energi, affald, vand og indkøb. Programmet giver derefter en bronze-, sølv-, guld-, platin- eller grøn certificering på baggrund af en særlig score.
Foto: Stinkskab på Hvidovre Hospital
