GRØNNE HEGN OG LOKALPLANER
Centerchef JAKOB KARLSHØJ med svar om levende hegn i Hvidovre
LÆSERDEBAT: I et tidligere læserbrev rejses der kritik af, at bestemmelser om levende hegn i et boligområde ikke bliver overholdt, og at kommunen efter borgerens opfattelse ikke i tilstrækkelig grad håndhæver reglerne.
Ud over at være krav i mange lokalplaner er grønne, levende hegn og et ensartet udtryk i parcelhuskvartererne en vigtig del af den kvalitet, mange forbinder med vores boligområder. Heldigvis er langt de fleste boligejere enige i denne vurdering og yder et vigtigt bidrag til boligområdernes kvalitet ved at have et grønt hegn. Men det er også rigtigt, at der er et mindretal af boligejere, som ikke har grønne hegn.
Det er ikke på alle veje, der er krav om grønne hegn, og der er også forskelle på, hvordan de er udformet. Det fremgår desværre ikke af indlægget, hvilket konkret boligområde der henvises til, og derfor er det ikke muligt at afgøre præcis, hvilke bestemmelser der gælder for de pågældende ejendomme.
I flere nyere lokalplaner i Hvidovre Kommune er der klare bestemmelser om levende hegn. Formålet er netop at fastholde et grønt udtryk med hække og beplantning langs vejene. I sådanne lokalplanområder gælder, at hegn mod vej som udgangspunkt skal være levende hegn, fx hække eller buske plantet i jorden. Et eventuelt trådhegn kan opsættes på indersiden som supplement.
Hvis der allerede findes et ældre fast hegn, må det dog som udgangspunkt gerne blive stående og vedligeholdes. Men hvis det fjernes helt, og der opsættes nyt hegn, skal det ske i overensstemmelse med lokalplanens krav – dvs. som levende hegn.
Når vi i kommunen modtager henvendelser om mulige overtrædelser, tager vi dem alvorligt. Selvom vi begynder med at søge en løsning ad dialogens vej, sender vi typisk også en partshøring til ejeren, hvor vi gør opmærksom på, at hegnet strider mod lokalplanen. Det sker for at være klar til at gå rettens vej, hvis dialogen ikke fører til en løsning.
Til sidst vil jeg på egne og administrationens vegne rette en tak til det store flertal af boligejere, som ved at passe deres grønne hegn er med til at højne kvaliteten af byrummet i boligområderne.
Venlig hilsen
Jakob Karlshøj,
centerchef for Plan og Miljø
i Hvidovre Kommune
