Hjemmeplejen er i forandring

– og vi skal finde løsningerne sammen, skriver TINE LARTING i svar på læserbrev:
LÆSERDEBAT: Kære Birthe Mingon, tak for dit indlæg i Hvidovre Avis og for dit store engagement i hjemmeplejen. Du rejser flere vigtige spørgsmål, og det er tydeligt, at hjemmeplejen ligger dig meget på sinde.
Lad mig starte med at slå fast: Vi anerkender, at hjemmeplejen i en periode har været præget af forandringer og udfordringer, som har kunnet mærkes af både borgere og medarbejdere. Det er ikke den kvalitet eller stabilitet, vi ønsker, og det arbejder vi hårdt på at rette op på.
Når det er sagt, er det vigtigt at præcisere, at udfordringerne i hjemmeplejen ikke skyldes budgetaftalen. Der er flere faktorer, som har haft betydning for den nuværende situation
For det første blev vi nødt til at gennemføre en hurtig flytning af hjemmeplejen fra Strandmarkens Fritidscenter til Høvedstensvej. Det skete på baggrund af et påbud fra Arbejdstilsynet, som vurderede, at de fysiske rammer på Strandmarkens Fritidscenter ikke længere var acceptable. Vi erkender, at flytningen skete under tidspres og ikke var optimalt planlagt, men hensynet til arbejdsmiljøet kom i første række.
Samtidig står vi, ligesom mange andre kommuner i landet, i en vanskelig rekrutteringssituation. Der mangler ganske enkelt uddannede medarbejdere, og det presser både hverdagen og arbejdsmiljøet. Vi arbejder målrettet på at fastholde og tiltrække flere, så vi kan sikre en mere stabil hverdag for både borgere og medarbejdere.
Derudover har vi indført faste teams i hjemmeplejen, som vi tror på vil skabe mere genkendelighed, nærhed og tryghed for borgerne. Det har dog også medført nogle begyndervanskeligheder, som vi arbejder på at få løst i samarbejde med medarbejderne og borgerne.
Vi er optagede af at sikre, at de forandringer, vi gennemfører, også opleves som meningsfulde og til gavn for både medarbejdere og borgere. Derfor sætter vi stor pris på de tidligere drøftelser, vi har haft med dig, Birthe. Vi har også afholdt et ekstraordinært møde i Bruger- og pårørenderådet, netop fordi vi tager borgernes input alvorligt.
Vi tror på, at netop den direkte samtale er det sted, hvor vi bedst kan finde løsninger sammen.
Derfor gentager jeg meget gerne vores invitation: Kom forbi til en snak med ledelsen – kaffen er som altid klar, og vi tager os gerne den tid, det kræver.
Vi ser frem til at fortsætte dialogen – og til at udvikle en hjemmepleje, vi alle kan være glade for.
Venlig hilsen
Tine Larting, velfærdsdirektør i Hvidovre Kommune