Naboer i oprør over mulig ulovlig etablering
Festlokale på Femagervej 39:
NYHEDER: En gruppe borgere i Hvidovre Nord har reageret kraftigt på åbningen af et nyt festlokale på Femagervej 39, som ifølge naboerne er etableret i strid med byplanvedtægten for området. Lokalet, der angiveligt kan huse op til 150 gæster, ligger midt i et ellers roligt villakvarter, og bekymringen blandt beboerne er stor: Støj, parkeringskaos og utryghed frygtes at blive en fast del af hverdagen.
Lokale i strid med byplanen?
Ifølge naboerne er festlokalet åbnet på en erhvervsgrund midt i et boligområde. Byplanvedtægten for området skal netop begrænse miljøpåvirkninger som støj, trafik og andre gener fra erhvervsvirksomhed. Alligevel er lokalet allerede taget i brug, og den første større fest er afholdt – muligvis med en tidlig lukning klokken 21, hvilket ifølge naboerne kan tyde på, at der er problemer med godkendelserne.
- Vi har henvendt os til selskabet bag lokalet og gjort opmærksom på problematikken med manglende tilladelser, men de har ikke reageret. Enten har de ikke været opmærksomme på kravene, eller også har de investeret for mange penge til at risikere at miste omsætningen, fortæller en af de bekymrede naboer, der ønsker at forblive anonym.
Naboerne har desuden ikke været indkaldt til nabohøring i forbindelse med etableringen, og derfor mistænker de, at lokalet endnu ikke er godkendt af brandmyndighederne.
Frygt for støj, parkering og utryghed
Lokalet er ifølge naboernes oplysninger fuldt booket i 2026 og 2027, hvilket har skabt yderligere bekymring blandt naboerne. De frygter blandt andet støjende fester til langt ud på morgenen, parkeringskaos på de smalle villaveje samt utryghed på grund af fulde gæster og eventuelt fyrværkeri
- Hvis godkendelserne fra brandmyndighederne ikke er på plads, kan det få langt mere alvorlige konsekvenser end blot støjgener, understreger naboerne.
Politisk opmærksomhed
Sagen har allerede fanget opmærksomheden hos Hvidovre Kommunes forvaltning samt flere lokalpolitikere, herunder Tina Cartey-Hansen (V), Anders Liltorp (S) og Mikkel Dencker (K). Alle tre politikere har ifølge naboen lovet at tage sagen op.
Gruppen ønsker at gøre ejeren opmærksom på udfordringerne, men ser sagen som et principielt spørgsmål, der bør belyses offentligt.
"Verserende sag"
Hvidovre Avis har forespurgt kommunen om en række centrale spørgsmål, herunder:
Er festlokalet lovligt etableret i henhold til byplanvedtægten?
Er lokalet brandgodkendt til 150 personer?
Er der foretaget nabohøring?
Hvilke sanktionsmuligheder har kommunen, hvis lokalet overtræder reglerne?
Kommunens svar:
- Da det er en verserende sag, har vi ikke pt. mulighed for at svare uddybende på avisens spørgsmål. Det kommunen kan sige her og nu er, at der er en verserende sag vedrørende indrettet festlokale på ejendommen Femagervej 39.
Redaktionen har også stillet spørgsmål til ejeren, men har ikke fået svar før deadline.
Naboerne håber på hurtig handling fra kommunens side. Hvidovre Avis vil følge sagen tæt og opdatere, når der foreligger nye oplysninger.
red
