Styrker beredskab med nyt digitalt værktøj

Styrker beredskab med nyt digitalt værktøj

Nyt system skal sikre bedre overblik og tryghed på kommunens institutioner

NYHEDER: På økonomiudvalgets møde i tirsdags blev der orienteret om, at Hvidovre Kommune nu implementerer det nye digitale system Egetberedskab.dk. Systemet, som er udviklet af Hovedstadens Beredskab (HBR), skal sikre bedre overblik og styring af beredskabsplaner, brandudstyr og brandprocedurer på kommunens institutioner.

Formålet med Egetberedskab.dk er at gøre institutionernes beredskab mere robust i hverdagen og styrke deres evne til at håndtere nødsituationer lokalt. Platformen giver adgang til skabeloner, der gør det nemt at udarbejde beredskabsplaner, og den indeholder værktøjer til at følge op på egenkontrol via DKV-loggen (Drift, Kontrol og Vedligehold).

Hvidovre Kommune er udpeget som pilotkommune og har indgået aftale med Hovedstadens Beredskab om at implementere systemet etapevis. Først udrulles Egetberedskab.dk til institutioner under Center for Børn og Familier (BOF), derefter følger Center for Sundhed og Ældre (SOÆ) og Center for Handicap og Psykiatri (HAP). Center for Trafik og Ejendomme er tovholder for implementeringen, og HBR vil holde fælles webinarer for kontaktpersoner.

Ingen ekstra udgifter

Der er ingen økonomiske konsekvenser for kommunen i forbindelse med implementeringen, da opgaverne med beredskabsplaner og brandudstyr ikke er nye.

Kommunen arbejder desuden på at udarbejde oplæg til fremtidig organisering af beredskabsarbejdet, herunder muligheden for at ansætte en beredskabskoordinator. En nylig rapport fra KL (Kommunernes Landsforening) med anbefalinger til kommunernes beredskabsarbejde vil indgå som inspiration.    

 

red
menu
menu