Sundhedsplejen møder alle børnehaveklasser: Mere vand og mindre sukker

Sundhedsplejen møder alle børnehaveklasser: Mere vand og mindre sukker

I løbet af foråret og frem til sommerferien er sundhedsplejen i Hvidovre rundt på alle kommunens skoler for at tale med børn og forældre i børnehaveklassen om indsatsen Sød Balance

SUNDT LIV: Indsatsen er en del af de faste sundhedssamtaler, hvor forældre sammen med deres barn mødes med sundhedsplejersker til en snak om barnets trivsel og hverdagsvaner og til tjek af syn, hørelse og vækst. 

Sød Balance handler om at skabe mere bevidsthed om søde sager og snacks i børns hverdag – ikke gennem forbud, men gennem viden, dialog og små justeringer. Derfor er samtalen med forældrene et helt centralt omdrejningspunkt i indsatsen. 

Indsatsen omkring søde sager sker i den dialogform, der allerede er en naturlig del af sundhedssamtalerne. I dagene op til samtalen udfylder forældrene et spørgeskema om børnenes indtag af søde sager og snacks. Sundhedsplejerskerne bruger forældrenes besvarelse som udgangspunkt for en snak om familiens hverdagsvaner i forhold til mad og drikke samt barnets trivsel. 

– Sundhedssamtalerne giver os en rigtig god mulighed for at tale med forældrene om, hvordan hverdagen ser ud hjemme hos dem. Det handler ikke om forbud eller løftede pegefingre, men om dialog og balance – og om at give familierne et realistisk billede af, hvor søde sager nogle gange fylder mere, end man tror, siger sundhedsplejerske i Hvidovre Kommune Annemette Burkal.

Dialog om hverdagsvaner 

De sidste minutter af sundhedssamtalen bruges på at tale om Sød Balance. Og her giver nogle forældre udtryk for, at det er hjælpsomt at få visualiseret, hvor meget søde sager kan fylde i barnets hverdag. Særligt når barnet starter i skole, hvor der opstår mange nye anledninger til fx kage, slik og søde drikke. 

Sundhedsplejerskerne oplever, at samtalerne ofte giver forældrene små ahaoplevelser, der kan føre til justeringer i hverdagen – uden at ændre alt på én gang. 

– Når børn får for mange søde sager, tager det pladsen fra den mad, som giver kroppen de byggesten, den har brug for for at trives. Mange forældre oplever det som et lille realitetstjek, og det giver nogle rigtig gode og konstruktive samtaler, fortæller Annemette Burkal. 

Vand, madmod og fælles måltider 

Som en del af indsatsen uddeles 600 drikkedunke til eleverne i 0. klasse med budskabet “Husk vandet”. Drikkedunken fungerer både som en praktisk påmindelse i skoledagen og som et konkret udgangspunkt for dialogen derhjemme om at vælge vand som den naturlige tørstslukker. 

Samtalerne med forældrene berører også betydningen af fælles måltider, madmod og det at spise sammen – også når hverdagen er travl. Sundhedsplejerskerne oplever, at mange familier gerne vil gøre det bedste, men at de mangler viden eller inspiration. 

En indsats med dokumenteret effekt

Sød Balance blev oprindeligt gennemført som et forskningsprojekt fra 2019 til 2021 i samarbejde med Fødevarestyrelsen, og projektet viste, at en tidlig og dialogbaseret indsats kan gøre en reel forskel. Den nuværende indsats løber fra 2023 til 2027 og gennemføres på alle kommunens 11 skoler med to sundhedsplejersker tilknyttet hver skole. 

Projektet er ledet af Styrelsen for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og støttet af Nordea-fonden. 

 

menu
menu