VI HAR BRUG FOR KLARE REGLER I EN DIGITAL PARKERINGSVIRKELIGHED
Digitaliseringen af parkering kræver opdaterede regler og fælles forståelse for, at trafikanter skal kunne færdes i byerne der vokser. Det bidrager vi gerne til, skriver parkeringsselskabet OPARKO i dette indlæg
LÆSERDEBAT: Debatten om parkering er igen blusset op mellem FDM (Forenede Danske Motorejere) og blandt andre OPARKO. Det er en vigtig debat – og en debat, vi tager alvorligt.
Helt aktuelt har FDM bedt retten om at vurdere, om en QR-kode på en parkeringsafgift giver tilstrækkelig information til bilisten. Det er en principiel afklaring, som vi hilser meget velkommen.
En sag om form – ikke om ret
Sagen handler ikke om, hvorvidt parkeringsreglerne i de konkrete tilfælde er overtrådt, men om hvordan information skal præsenteres.
Vi mener, at vi handler inden for gældende retningslinjer, når bilisten ved at scanne en QR-kode får adgang til alle relevante oplysninger om sin afgift.
Det er en digital løsning, der giver mulighed for mere information end det, der fysisk kan stå på en seddel.
Gennemsigtighed er centralt for vores arbejde. Alle, der får en afgift med QR-kode, modtager derfor gebyrfrit en mail i deres e-Boks en til to dage efter udstedelsen med information.
Vi ser derfor ikke løsningen som mindre gennemsigtig – men som en udvidelse af informationen.
Forskellige tolkninger
Der findes i dag forskellige fortolkninger af, hvordan information skal præsenteres på en parkeringsafgift. Det skaber usikkerhed i branchen.
Derfor er det positivt, at sagen nu bliver prøvet ved domstolene. Det skaber klarhed for både bilister, myndigheder og aktører. Samtidig justerer vi naturligvis vores praksis i takt med afgørelser og retningslinjer.
En branche i forandring
Parkeringsområdet er under hastig digital udvikling. Dokumentation, kontrol og kommunikation foregår i dag digitalt – men regelgrundlaget er ikke fuldt opdateret til denne virkelighed.
Det skaber et behov for løbende dialog og modernisering af reglerne.
Vi går gerne i dialog med FDM og andre aktører om udviklingen af parkeringsområdet. For os handler det ikke om at fastholde positioner, men om at finde løsninger, der fungerer i praksis.
Parkering handler om vores byer
Parkeringsregler handler i sidste ende om mere end afgifter. Det handler om at sikre plads til alle trafikanter i en by, hvor flere og flere mennesker bor. Det stiller krav til, at alle parter bidrager til at finde nye og mere effektive løsninger.
OPARKO ønsker at spille en aktiv og konstruktiv rolle i denne udvikling. Vi ser gerne, at branchen, myndigheder og organisationer sammen skaber klare og tidssvarende rammer, der fuldt ud afspejler den digitale virkelighed.
Parkeringsregler spiller også en central rolle for byernes mobilitet og klima. Klare regler styrker fremkommeligheden, fordi de sikrer, at pladserne bruges effektivt og ikke optages uhensigtsmæssigt.
Samtidig mindskes bilisternes søgetrafik, når det er tydeligt, hvor og hvordan man må parkere – og det reducerer både trængsel og unødvendig kørsel.
I sidste ende bidrager parkeringsregler til grønnere og mere klimavenlige byer med lavere CO₂-udledning og bedre plads til andre transportformer.
Sagen mellem FDM og OPARKO er derfor ikke kun en konflikt, men også en anledning til at få skabt større klarhed om, hvordan digital information og gennemsigtighed skal fungere i fremtidens parkeringssystem.
Hos OPARKO er vi indstillet på at bidrage aktivt til den udvikling. Vi ønsker klare, ensartede og tidssvarende regler, der både sikrer retssikkerhed for den enkelte bilist og giver branchen et stabilt grundlag at arbejde ud fra.
Kun gennem fælles løsninger og en åben dialog kan vi sikre et parkeringssystem, der fungerer i praksis – og som understøtter en moderne, velfungerende og bæredygtig by.
Af Simon Høy,
adm. direktør,
OPARKO A/S
