Borger har lavet forslag til bedre p-forhold ved Sønderkærskolen

Borger har lavet forslag til bedre p-forhold ved Sønderkærskolen

Årelang trængsel og farlige situationer ved den gamle Sønderkærskolen, nu Heldagsskolen og Musikskolen, har fået borger til at tegne eget forslag

Når den politiske debat om sikre skoleveje snart genoptages, er der kommet endnu et bud på, hvordan indkørslen til den tidligere Sønderkærskolen kan udformes.
Forslaget kommer fra Kirsten Leth, der igennem sit mangeårige engagement i daginstitutions- og skolebestyrelser har undret sig over, at der ikke blev gjort noget ved forholdene ved Sønderkærskolen.
– Min ide er opstået over de år, hvor jeg dels har sendt mine piger til diverse sports- og kreative interesser, samt pigernes skolegang på den smukke Sønderkærskolen – nu Musikskolen og Heldagsskolen. Dels alle de gange jeg selv er cyklet til gymnastik på skolen, samt at jeg dagligt, i 6 år, cykler til/fra arbejde til Hvidovre Hospital. Jeg har gennem 13 år har haft lyst til at gøre til- og frakørselssituationen meget mere sikker foran Sønderkærskolen, fortæller Kirsten
Leth Jensen.
Hun tilføjer, at hun interesserer sig for langt det meste, der handler om børns trivsel og sikkerhed, og at hun som skolebestyrelsesmedlem på Gungehusskolen ofte har drøftet trafiksikkerheden med bestyrelsen. I forhold til forslaget om at forbedre indkørselsforholdene ved Sønderkærskolen har hun arbejdet på egen hånd.
Mange farlige situationer
Hendes engagement har derfor udmøntet sig i et helt konkret forslag til, hvordan indkørslen til og pladsen foran Sønderkærskolen kan trafiksaneres, så det daglige kaos skolens mange besøgende dagligt oplever, kan forbedres.
– Der har været mange farlige situationer – og i hvert fald kaos – som jeg dagligt har overværet gennem næsten 15 år - og derfor er jeg gået i ”løsnings-mode”, fortæller Kirsten Leth og uddyber:
– Jeg har siddet i diverse bestyrelser fra vuggestue, fritidshjem og siden skolebestyrelser og ved at flere skoler kæmper med stigende trafikale problemer og sikkerheden for børnene, så jeg vil egentlig bare have det løst bedst
muligt for alle børn, øvrige brugere og for Hvidovre Kommune, forklarer hun.
Kirsten Leth har arbejdet med sit helt eget forslag til trafiksanering i nogle år og har undervejs i processen været i kontakt
med både Heldagsskolen, Musikskolen og Hvidovre Kommune for at sikre sig, at alle behov blev dækket af hendes forslag.
– Mit løsningsforslag tilgodeser vist alle de ønsker og behov, der er udtrykt ønske om fra Heldagsskolen, Musikskolen og
forældretilfredshedsundersøgelser, siger hun.
Bedre forslag?
Men mener du ikke, at det skitseforslag, som kommunen har fremlagt til politisk behandling er godt nok?
– Generelt mener jeg, at når der skal bruges mange penge på at lave sikre skoleveje, så gælder det om at give plads til brugerinddragelse og at alle forslag skal forelægges
beslutningstagerne. Nu har jeg jo haft mit forslag på tegnebrættet i flere år og kender problemerne på egen krop. Mit forslag vil være betydeligt billigere og langt mere brugervenligt. Oplægget til arkitektfirmaet kender jeg ikke, men da jeg følger godt med, undrer det mig meget, at man ikke starter processen med at inddrage
alle brugere. Måske kunne man have sparet beløbet til et arkitektfirma og en (undskyld) ubrugelig Cowi rapport, siger Kirsten Leth Jensen indledningsvist.
Hun fortsætter:
– Jeg har skabt langt bedre muligheder for at brandvæsen, renovationsfolk, diverse lastbiler (transport af bl.a. tunge musikinstrumenter) og busser samt minibusser kan holde tættest på skolen. Dette er uhyre vigtigt. Jeg har skabt stor sikkerhed for børn, der bliver sat af, med særlige sikre gangstier mellem P-båsene og tæt på skolen. Alt sammen væsentlige forbedringer. I mit forslag er ensretning og skrå P-båse en kæmpe fordel for travle forældre/brugere, da der ikke opstår "stase" ved ind- og udkørsel og
man hurtigere kan komme ud fra området. Jeg har taget højde for alle de behov der har været ønsket fra diverse brugere, siger Kirsten Leth Jensen.
Hun understreger desuden, at det er væsentligt for hende, at hendes forslag også tilgodeser biodiversitet, men også at der ikke skabes ”uheldige” gemmesteder i området.
– Der er skabt plads til mere biodiversitet med flere hjemmehørende planter, f.eks. frugt buske/træer, og dermed bedre forhold til børn og insekter end der er nu. Men her er der også taget højde for at SSP skal inddrages, da der desværre, mange steder i Hvidovre, opleves uheldige aktiviteter i lidt afsondrede områder med tæt beplantning, siger hun.
Undrer sig
text: For Kirsten Leth er det desuden helt afgørende, at nye tiltag i området udføres med bred og massiv brugerinddragelse.
– Jeg måtte derfor undre mig, da Hvidovre Avis 4. maj 2022 nævnte, at der kun var udarbejdet et skitseforslag i artiklen ”Sikre skoleveje vil koste 23,4 mio. kr.”, i afsnittet ”Stort projekt ved Sønderkær”. Jeg har nemlig personligt været til 2, imødekommende, møder i Vej og Park og afleveret og gennemgået mit forslag i starten af 2022. Derfor er jeg også så lykkelig for, at kommunalbestyrelsen netop hylder – og faktisk ønsker – borgerinddragelse, slutter hun.
red
menu
menu